Het succes van goed goud

De sieradenafdeling van de Amsterdamse Bijenkorf blinkt je van veraf tegemoet. In de vitrines liggen rijen met ringen, oorbellen, kettingen, armbanden en horloges. Van modern tot klassiek, van schappelijk geprijsd tot bedragen van vier of vijf cijfers. Potentiële kopers staan zich te vergapen aan het bijna hypnotiserende geschitter. De verkoopster is vriendelijk en weet van alles te vertellen over de merken en de designers. Maar op een vraag over de herkomst van de edelmetalen en de stenen moet ze het antwoord schuldig blijven. Of ’s lands grootste warenhuis ook ‘goed goud’ en ‘eerlijke diamanten’ verkoopt? ‘Die vraag heb ik hier nog nooit eerder gekregen,’ zegt ze. ‘Ik denk dat het wel verantwoord is, maar ik weet het niet precies. We geven een certificaat dat u een product bij ons heeft gekocht, en om wat voor materiaal het gaat. Maar niet waar het vandaan komt, of hoe het is gewonnen.’

Zwaar vervuilde smurrie

Misschien is het niet zo...