Klantenservice/FAQ

Heb je een vraag? Kijk hieronder of deze tussen de veelgestelde vragen staat. Klik op het betreffende onderwerp om hier direct naartoe te scrollen. Staat je vraag er niet tussen of wordt je vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice: telefonisch op 085 0293181 (+3185 0293181 vanuit het buitenland) of per e-mail via klantenservice@vn.nl.
Jouw abonnement
Abonnee worden
Online lezen
WhatsApp
Nieuwsbrieven
Vrij Nederland-app

Jouw abonnement

Heb je vragen over je abonnement? Bekijk dan de vragen hier onder.

Hoe werkt de betaling als ik abonnee ben of word?

Je kunt kiezen voor betaling per automatische incasso, acceptgiro, iDEAL of creditcard. Bij betaling per acceptgiro geldt een toeslag van € 2,- bij een jaarabonnement. Mocht je per acceptgiro willen betalen maar een abonnement van een ander termijn willen afsluiten, neem dan contact op met onze klantenservice.
In het geval dat je voor betaling per iDEAL kiest bij een abonnement dat na de eerste termijn doorloopt, verlopen de volgende betalingen per automatische incasso.

Wanneer wordt het abonnementsgeld geïnd?

Automatische incasso’s vinden plaats in de week dat het blad voor de eerste keer bezorgd wordt. (Inzake de standaard Europese incasso (SEPA): het incassant ID van Vrij Nederland is NL35ZZZ330718330000.) Als je een doorlopend abonnement hebt afgesloten zal de vervolgincasso ook steeds plaatsvinden in de week dat uw abonnement verlengd wordt. Je betaalt dan het standaardtarief voor een abonnement; afhankelijk van je huidige abonnement betaal je het tarief van een jaar- of halfjaarabonnement.

Wanneer wordt Vrij Nederland bezorgd?

In het bezorgoverzicht hieronder kun je zien wanneer Vrij Nederland bij je op de mat valt. Vrij Nederland wordt door PostNL bezorgd. De bezorging kan plaatsvinden op de dinsdagen, donderdagen of zaterdagen in onderstaande weken.

Edities en bezorgweken in 2019:
10 – week 39
11 – week 43
12 – week 47
01 – week 51

Specials (voor abonnees op VN Compleet)
Special 1 – week 12
Special 2 D&T Gids – week 23
Special 3 – week 34
Special 4 – week 47

Wanneer ontvang ik het welkomstgeschenk?

Indien je gekozen hebt voor een welkomstgeschenk wordt dit binnen twee weken na verwerken van het abonnementsgeld verstuurd. Aanbiedingen met een welkomstgeschenk gelden alleen zolang de voorraad strekt en alleen als je de afgelopen zes maanden geen abonnement hebt gehad. Welkomstgeschenken kunnen niet naar het buitenland worden verstuurd. Wanneer het welkomstgeschenk van je keuze niet meer leverbaar is, zullen wij je daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte stellen. Je kunt dan een ander welkomstgeschenk uitkiezen. Wanneer je op dat moment geen keuze kunt maken, heb je een half jaar de tijd om een ander welkomstgeschenk uit te kiezen.

Waar kan ik mijn abonneenummer vinden?

Je abonneenummer staat in de bevestigingsmail van je abonnement. Voor abonnees die het tijdschrift thuisbezorgd krijgen: je abonneenummer vind je ook op het adreskaartje in de verpakking van het blad, boven je adresgegevens.

Hoe kan ik mijn adres wijzigen bij verhuizing?

Wanneer je gaat verhuizen, zouden wij graag minimaal drie weken voorafgaand aan de verhuizing je nieuwe adres ontvangen. Dit kun je online aanpassen op je profielpagina, of doorgeven aan de klantenservice (telefonisch op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl). In de correspondentie aan de klantenservice graag zowel je oude als nieuwe adres vermelden en de ingangsdatum waarop je het blad op het nieuwe adres wilt ontvangen.

Ik ben ingelogd met mijn account, maar ik kan geen artikelen lezen (en bij een artikel krijg ik een ‘paywall’ te zien met de vraag of ik abonnee wil worden)?

Dit betekent meestal dat je abonnement verlopen is. Ga, als je ingelogd bent, naar je profiel. Hier kun je de status van je abonnement bekijken en zo nodig een nieuw abonnement afsluiten. Klopt het niet dat je abonnement is afgelopen? Neem dan contact op met de klantenservice (telefonisch op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Ik ben mijn wachtwoord van mijn online Vrij Nederland-account kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?

Je kunt via deze pagina een nieuw wachtwoord aanmaken. Vul het e-mailadres in dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op, deze kan in de ongewenste-mail-box terechtkomen.

Weet je niet meer met welk e-mailadres je een account hebt aangemaakt? Neem dan contact op met de klantenservice (telefonisch op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Heb je wel een abonnement afgesloten maar je account nog niet geactiveerd? Maak dan nu hier je account aan zodat je toegang krijgt tot alles van vn.nl.

Ik heb bij mijn online Vrij Nederland-account gegevens ingevuld of gewijzigd, maar ik krijg een foutmelding.

Dat is niet de bedoeling. Neem contact op met onze klantenservice (telefonisch op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Ik wil van abonnementssoort veranderen. Hoe doe ik dat?

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Dat kan telefonisch op 085 0293181 (+3185 0293181 vanuit het buitenland) of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Wanneer eindigt mijn abonnement? Stopt mijn abonnement automatisch?

Je abonnement is tot wederopzegging tenzij anders wordt vermeld. Ben je abonnee op VN Online of VN Compleet? Op je profielpagina kun je zien tot wanneer je abonnement loopt. Je kunt dit ook de klantenservice vragen om op te zoeken: telefonisch op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Voor het beëindigen van een abonnement geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de abonnementsperiode. Zonder opzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Inning van het abonnementsgeld blijft gelijk aan de periode waarvoor het abonnement is aangegaan. Na omzetting van het abonnement naar onbepaalde tijd geldt een opzegtermijn van vier weken vanaf de dag dat de opzegging Vrij Nederland heeft bereikt. Eventueel te veel vooruitbetaald abonnementsgeld wordt automatisch teruggestort. Opzeggen kan schriftelijk, telefonisch of per e-mail:

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 3036
1801 GA Alkmaar

Telefoon 085 0293181 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)
klantenservice@vn.nl

Je opzegging wordt onzerzijds schriftelijk bevestigd. Vermeld in het geval van een abonnement op Vrij Nederland Print of Vrij Nederland Compleet bij opzegging altijd het adres waarop Vrij Nederland bezorgd wordt. Zie ook de Algemene Voorwaarden van WPG Media

Abonnee worden

Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Dat kan heel gemakkelijk! Er zijn drie abonnementsvormen: Vrij Nederland Online, Vrij Nederland Compleet en Vrij Nederland Print.

Vrij Nederland Online:

Elke dag een allesbepalend verhaal van Vrij Nederland in je e-mail of WhatsApp, en toegang tot alle artikelen op vn.nl. Voor 4,99 per maand.

Vrij Nederland Compleet:

Elke dag een allesbepalend verhaal van Vrij Nederland in je e-mail of WhatsApp, elke maand Vrij Nederland thuisbezorgd, elk kwartaal een special thuisbezorgd en toegang tot alle artikelen op vn.nl.

Vrij Nederland Print:

Elke maand Vrij Nederland thuisbezorgd.

Bekijk het abonnementenoverzicht hier en sluit je direct aan. Het is ook mogelijk om telefonisch een abonnement af te sluiten door te bellen naar 085 0293181 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur).

Meer weten over Vrij Nederland? Lees hier meer.

Waar vind ik de abonnementstarieven?

De huidige abonnementen vindt u op ons abonnementenoverzicht.

Tarieven Nederland

Vrij Nederland Compleet (maandblad, specials & digitale toegang)
12 maanden: € 144,-
24 maanden: € 272,50

Vrij Nederland Print (alleen maandblad)
12 maanden: € 102,-
24 maanden: € 204,-

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Is er een studentenabonnement?

Jazeker! Studenten kunnen profiteren van korting op Vrij Nederland Online. Bij aanmelding heb je als extraatje een foto of scan van je collegekaart nodig. Meer informatie vind je hier!

Het duurt maximaal 2 werkdagen voor je abonnement geactiveerd wordt vanwege het controleren van je collegekaart. Heb je in die tussentijd vragen over je aanmelding? Mail dan naar marketing@vn.nl. Heb je al een Vrij Nederland-abonnement en wil je dat omzetten? Dat kan telefonisch op 085 0293181 (+3185 0293181 vanuit het buitenland) of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Kan ik ook abonnee worden als ik in België woon?

Ja, dat kan. Voor lezers die in België wonen met een Belgisch rekeningnummer is er één standaardabonnement voor Vrij Nederland Compleet: een jaarabonnement. Liever Vrij Nederland Online? Kies dan voor creditcard als betaalwijze.

Wil je gebruikmaken van actuele kortingsabonnementen? Neem dan contact op met onze klantenservice om te vragen wat de mogelijkheden zijn: telefonisch via +3185 0293181 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur) of via de mail op klantenservice@vn.nl.

Let op betaling is hierbij ook alleen mogelijk via creditcard of door middel van een factuur. Het abonnement gaat na overschrijving van het bedrag in.

Tarieven België
Vrij Nederland Online
€ 4,99 per maand

Vrij Nederland Compleet
12 maanden: € 146,-

Ik woon niet in Nederland of België. Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Op Vrij Nederland Online kun je je gewoon abonneren via het abonnementsformulier, ongeacht het land waar je woont, door te betalen met creditcard (of via iDeal en automatische incasso als je wel een Nederlands rekeningnummer hebt). Wil je je graag abonneren op Vrij Nederland Compleet of Vrij Nederland Print, neem dan contact op met de klantenservice: telefonisch via +3185 0293181 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur) of via de mail op klantenservice@vn.nl.

Per nummer dat naar het buitenland wordt verstuurd rekenen wij portokosten. Voor bestemmingen in Europa rekenen wij € 3,93 extra verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 47,16. Voor bestemmingen buiten Europa rekenen wij € 6,35 verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 76,20.

Online lezen

Als Vrij Nederland Online-abonnee en Vrij Nederland Compleet-abonnee heb je toegang tot alles van Vrij Nederland online. Ben je nog geen abonnee? Dan kun je per maand drie artikelen gratis lezen. Om verder te lezen vragen wij je, via een bericht in het artikel (‘paywall’), abonnee te worden.

Wat moet ik doen om de gehele website van Vrij Nederland te kunnen lezen?

Abonnees op Vrij Nederland Online en Vrij Nederland Compleet die een online account hebben aangemaakt kunnen alles van VN online lezen. Lees hier hoe dit werkt:

  • Abonnement: Je hebt toegang tot alle artikelen van Vrij Nederland als abonnee op Vrij Nederland Online of als abonnee op Vrij Nederland Compleet. Je kunt hier kiezen uit de verschillende abonnementen. (Let op: met het Print-abonnement ontvang je alleen het maandblad, zonder toegang tot alle online artikelen van Vrij Nederland.)
  • Account: Om ervoor te zorgen dat de website van Vrij Nederland je herkent als abonnee, heb je een online account nodig. Na afsluiten van het abonnement maak je dit account aan met je e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt opgegeven. Hierover informeren we je na voltooien van de betaling én in de bevestigingsmail van het abonnement met daarin je abonneenummer. Je kunt je account ook aanmaken via deze pagina – houd hiervoor je abonneenummer bij de hand.

Inloggen: als je account is aangemaakt, kun je inloggen met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord en heb je toegang tot het complete online aanbod.

Ik ben abonnee en heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn toegang tot Vrij Nederland online, en wil dit nu activeren. Hoe doe ik dat?

Dat doe je door met je abonneenummer een account te maken – zie hierboven. Kun je je abonneenummer niet meer vinden, zie hieronder.

Ik kan mijn abonneenummer niet meer vinden maar wil een account aanmaken voor vn.nl.

Je abonneenummer kun je vinden op het adreskaartje in de verpakking van het maandblad als je deze thuisgestuurd krijgt, en in de bevestigingsmail van je abonnement. Heb je deze niet meer? Vraag dan je abonneenummer op bij de klantenservice van Vrij Nederland. De klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Ik ben Vrij Nederland Print-abonnee. Heb ik toegang tot de extra artikelen op vn.nl en de Vrij Nederland app?

Als je een Vrij Nederland Print-abonnement hebt, heb je geen toegang tot de artikelen op de website en kun je het maandblad niet in de app lezen. Wil je ook toegang tot de digitale extra’s van Vrij Nederland? Via de klantenservice kun je je abonnement omzetten naar Vrij Nederland Compleet. Bel op werkdagen tussen 8.30 tot 17.00 uur naar 085 0293181 of stuur een e-mail naar klantenservice@vn.nl.

Zijn alle stukken uit het blad online te lezen?

In principe komen alle stukken uit de papieren Vrij Nederland ook online. Alleen niet allemaal tegelijk met wanneer het nieuwe nummer in de winkels ligt. Sommige stukken publiceren we voordat ze in het blad staan, andere erna. Bepaalde verhalen zijn online-only en komen dus niet in het blad.

WhatsApp

Je kunt je aanmelden voor onze WhatsApp-dienst. Vrij Nederland appt je dan elke dag een bericht met het verhaal van de dag. Doordeweeks om 07.30 uur, in het weekend om 09.00 uur. Zo ben je direct op de hoogte van onze mooiste producties.

Aanmelden

Meld je nu aan met één druk op de knop:

App me maar!

Of voeg 06-57908180 handmatig toe aan je contactpersonen in WhatsApp en app eenmalig VN AAN.

Binnen 24 uur ontvang je ons eerste bericht. We sturen geen ontvangstbevestiging.

WhatsApp of nieuwsbrief?

Ontvang je het verhaal van de dag al per e-mail en vind je allebei wat veel van het goede? Schrijf je dan na je aanmelding voor onze WhatsApp-dienst uit voor de dagelijkse nieuwsbrief via een van deze e-mails in je mailbox. In de footer onderaan deze mails staat een uitschrijflink. Als je hierop klikt kun je ook aangeven of je wel nog andere nieuwsbrieven van VN wil ontvangen.

Afmelden WhatsApp

Als je je wil afmelden van deze app-dienst kun je je eenvoudig afmelden door VN UIT te appen in de chat waar je de berichten ontvangt.

Nieuwsbrieven

Vrij Nederland verstuurt verschillende nieuwsbrieven.

  • Verhaal van de dag Eén VN-artikel per dag houdt je scherp, geïnformeerd en betrokken. Eén VN-artikel per dag houdt je geest vrij voor eigen ontwikkeling. Ontvang je dagelijkse dosis in de mail. Als je abonnee bent van Vrij Nederland Online of Vrij Nederland Compleet krijg je iedere dag het verhaal van de dag in je mailbox.
  • Macht op vrijdag De beste politieke verhalen in één nieuwsbrief op vrijdag.
    De Republiek der Letteren. De beste stukken van VN over literatuur en non-fictie, maandelijks samengesteld door literair criticus Jeroen Vullings.
  • De Vrij Nederland-nieuwsbrief Twee keer per week een overzicht van de belangrijkste verhalen, op woensdag en zaterdag.

Je kunt je hier aanmelden voor (een van) deze nieuwsbrieven.

Ik ontvang de nieuwsbrief van Vrij Nederland maar ik heb mij niet ingeschreven?

Als je abonnee wordt van Vrij Nederland, wordt je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?

Je vindt de uitschrijflink onderin de nieuwsbrief. Je kunt de volgende nieuwsbrief afwachten of de laatst ontvangen nieuwsbrief opzoeken in uw mailbox.

Ik heb me uitgeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik blijf deze ontvangen. Hoe kan dat?

Na uitschrijving van de nieuwsbrief ontvang je nog maximaal 1 week de nieuwsbrief. Mocht je na 1 week nog steeds de nieuwsbrief ontvangen, mail ons dan op webredactie@vn.nl.

Ik heb een ander e-mailadres en wil graag daar de nieuwsbrief/nieuwsbrieven op ontvangen? Waar kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Als je een nieuw e-mailadres hebt en je wil de nieuwsbrief (of nieuwsbrieven) van VN blijven ontvangen, dan kun je het volgende doen:

  • Ga naar je oude e-mail-inbox, open een nieuwsbrief van VN. Onder in de mail staat een uitschrijflink.
  • Kun je niet meer bij je oude e-mailadres? Dat maakt niet uit voor het inschrijven op je nieuwe e-mailadres.
  • Ga naar vn.nl/nieuwsbrieven en schrijf je hier in met je nieuwe e-mailadres bij je nieuwsbrief of nieuwsbrieven naar keuze. Je ontvangt een bevestiging via de mail (met bevestigingslink).

Vrij Nederland-app

Vrij Nederland Online-abonnees en Vrij Nederland Compleet-abonnees kunnen gebruik maken van de Vrij Nederland-app.

Wat is de Vrij Nederland-app en waar kan ik deze downloaden?

Met de Vrij Nederland app:

  • Blader je digitaal door Vrij Nederland. Zoom in of lees artikelen los.
  • Kun je als niet-abonnee een complete editie kopen.

De app kun je downloaden via de Apple App Store of via de Google Play App Store.

Ik heb de Vrij Nederland-app gedownload, maar deze werkt niet? Hoe kan dat?

Het kan zijn dat je besturingssysteem verouderd is op je telefoon of tablet.
Op Android app werkt de app op alle Android versies 4.1 en hoger.
Op iOS (Apple) werkt de app op iOS 9 of hoger. Je kunt de versie van uw besturingssysteem vinden onder het kopje instellingen op uw tablet of telefoon.

Kan ik de Vrij Nederland-app offline lezen?

Je kunt de edities downloaden als je internetverbinding hebt. Eenmaal gedownloade edities kun je vervolgens als je offline bent (of in vliegtuigstand) lezen.

Kan ik mijn reeds gedownloade edities blijven inzien als mijn abonnement gestopt is?

Ja, je kan je gedownloade edities blijven inzien als je abonnement gestopt is. Wel is het zo dat als de reeds gedownloade edities worden verwijderd, ze daarna niet meer opnieuw (gratis) gedownload kunnen worden als je geen abonnee meer bent.