Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over uw abonnement, lid worden, de nieuwsbrief, online lezen of de Vrij Nederland-app? Kijk hieronder of uw vraag toevallig tussen de veelgestelde vragen staat. Klik op de onderwerpen om bij de juiste vraag te komen. Staat uw vraag er niet tussen of wordt uw vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@vn.nl.

U kunt onze klantenservice ook bellen. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 020-5518701.

Abonnees
Lid worden
Online lezen
Vrij Nederland-app
Nieuwsbrief Vrij Nederland

Abonnees

Heeft u vragen over uw abonnement? Bekijk dan de vragen hier onder.

Hoe werkt de betaling als ik abonnee ben of word?
Betaling geschiedt per automatische incasso. Daarnaast kunt u ook gebruikmaken van een acceptgiro, hiervoor geldt echter een toeslag van € 2,- bij een jaarabonnement. Als u een andere termijn wenst, dient u contact op te nemen met de Vrij Nederland Klantenservice.

Wanneer wordt het abonnementsgeld geïnd?
Automatische incasso’s vinden plaats in de week dat het blad voor de eerste keer bezorgd wordt. (Inzake de standaard Europese incasso (SEPA): het incassant ID van Vrij Nederland is NL35ZZZ330718330000.) Als u een doorlopend abonnement heeft afgesloten zal de vervolgincasso ook steeds plaatsvinden in de week dat uw abonnement verlengd wordt. U betaalt dan het standaardtarief voor een abonnement; afhankelijk van uw huidige abonnement betaalt u het tarief van een jaar- of halfjaarabonnement.

Wanneer wordt Vrij Nederland bezorgd?
In het bezorg overzicht hieronder kunt u zien in welke week Vrij Nederland bij u op de mat valt. Vrij Nederland wordt door PostNL bezorgd. De bezorging kan plaatsvinden op de dinsdagen, donderdagen of zaterdagen in onderstaande weken.

Edities en bezorgweken in 2017
06 – week 20
07 – week 25
08 – week 30
09 – week 34
10 – week 38
11 – week 43
12 – week 47
01 – week 51

Ik ben een Belgische abonnee, met wie kan ik contact opnemen bij klachten en vragen?
Abonnementen van Vrij Nederland in België lopen via Abonnementenland (aboland.be). Op deze pagina komt u met de selfservice van Abonnementenland al een heel eind op weg. Mocht u een andere vraag of klacht hebben, dan vindt u hier ook het contactformulier.

Wanneer ontvang ik het welkomstgeschenk?
Indien u gekozen heeft voor een welkomstgeschenk wordt dit binnen twee weken na verwerken van het abonnementsgeld aan u verstuurd. Aanbiedingen met een welkomstgeschenk gelden alleen zolang de voorraad strekt en alleen als u de afgelopen zes maanden geen abonnement hebt gehad. Welkomstgeschenken worden niet naar het buitenland verstuurd. Wanneer het welkomstgeschenk van uw keuze niet meer leverbaar is, zullen wij u daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte stellen. U kunt dan een ander welkomstgeschenk uitkiezen. Wanneer u op dat moment geen keuze kunt maken, hebt u een half jaar de tijd om een ander welkomstgeschenk uit te kiezen.

Waar kan ik mijn abonneenummer vinden?
Uw abonneenummer staat in de bevestigingsmail van uw abonnement. Als u ook een abonnement op de printversie van Vrij Nederland heeft, vindt u het nummer op de verpakking van het blad boven uw adresgegevens.

Hoe kan ik mijn adres wijzigen bij verhuizing?
Wanneer u gaat verhuizen, zouden wij graag minimaal drie weken hiervoor uw nieuwe adres ontvangen bij Vrij Nederland Klantenservice (telefonisch op 020-5518701 of per e-mail via klantenservice@vn.nl) (telefonisch op 020-5518701 of per e-mail via klantenservice@vn.nl). In de correspondentie graag zowel uw oude als nieuwe adres vermelden en de ingangsdatum dat u het blad op het nieuwe adres wilt ontvangen. Tevens kunt u het via onze SelfService-pagina doen via: www.vn.nl/profiel.

Ik ben mijn wachtwoord van de SelfService kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?
U kunt via deze pagina uw wachtwoord opvragen. Gebruik het e-mail adres dat u bij ons heeft opgegeven bij het aanvragen van het abonnement.

Ik heb bij de SelfService de juiste gegevens ingevuld, maar ik krijg een foutmelding.
U kunt contact opnemen met de Vrij Nederland Klantenservice via:

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 1391
1000 BJ Amsterdam
Telefoon 020-5518701 (Op werkdagen van 8:30 tot 17.00 uur).
klantenservice@vn.nl

Wanneer eindigt mijn abonnement? Stopt mijn abonnement automatisch?
Uw abonnement is tot wederopzegging tenzij anders wordt vermeld.

Voor het beëindigen van een abonnement geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de abonnementsperiode. Zonder opzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Inning van het abonnementsgeld blijft gelijk aan de periode waarvoor het abonnement is aangegaan. Na omzetting van het abonnement naar onbepaalde tijd geldt een opzegtermijn van één maand vanaf de dag dat de opzegging Vrij Nederland heeft bereikt. Eventueel te veel vooruitbetaald abonnementsgeld wordt automatisch teruggestort. Opzeggen kan schriftelijk, telefonisch of per e-mail en wordt onzerzijds schriftelijk bevestigd. Vermeld bij opzegging altijd het adres waarop Vrij Nederland bezorgd wordt. Zie ook de Algemene Voorwaarden van WPG Media.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?
Opzegging van het abonnement dient uiterlijk 4 weken voor het aflopen van de periode waarvoor u betaald heeft (schriftelijk, telefonisch of per e-mail) bij de Vrij Nederland Klantenservice te gebeuren. Uw opzegging wordt schriftelijk bevestigd. Het abonnement wordt, behoudens tijdige opzegging, automatisch verlengd voor de periode die u daarvoor ook bent aangegaan.

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 1391
1000 BJ Amsterdam
Telefoon 020-5518701
(Op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).
klantenservice@vn.nl

Lid worden

Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?
Dat kan heel makkelijk! Er drie abonnementsvormen. Vrij Nederland abonnement, Vrij Nederland papieren maanblad en Vrij Nederland Digitaal:

  • Vrij Nederland Compleet: 12 keer per jaar het maandblad, toegang tot het online archief, actuele, verdiepende online artikelen en de digitale versie van het maandblad voor smartphone of tablet en minimaal vier keer per jaar de Vrij Nederland specials voor € 129,- per jaar.
  • Vrij Nederland Print: 12 keer per jaar het papieren maandblad, geen specials en geen digitale diensten voor € 89,- per jaar.
  • Vrij Nederland Digitaal: Toegang tot het online archief, actuele, verdiepende online artikelen en de digitale versie van het maandblad voor smartphone of tablet voor € 4,99 per maand. Dit abonnement is beschikbaar vanaf 15 december 2016.

U kunt hier een abonnement afsluiten.

Het is ook mogelijk om telefonisch een abonnement af te sluiten door te bellen naar 020-5518701 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur).

Waar vind ik de abonnementstarieven?
De huidige abonnementen vindt u op onze abonnementenpagina.

Tarieven Nederland
Vrij Nederland compleet (maandblad, specials & digitale toegang)
Jaar: € 129,-
Halfjaar: € 67,-

Vrij Nederland print (alleen maandblad)
Jaar: € 89,-
Halfjaar: € 46,50

Vrij Nederland digitaal
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Gelden alle abonnementsaanbiedingen ook in België?
De abonnementsaanbiedingen in Nederland gelden niet voor België.

Tarieven België
Vrij Nederland compleet (maandblad, specials & digitale toegang)
Jaar: € 135,-

Vrij Nederland print (alleen maandblad)
Jaar: € 96,-
Halfjaar: € 52,-

U kunt contact opnemen met:

Abonnementenland

Abonneren via www.bladenbox.be
Adreswijzigingen via www.aboland.be
E-mail: vrij.nederland@abonnementenland.be

Ambachtenlaan 21 unit 2A
3001 Heverlee
België

Tel. +32 2 808 55 23

Ik woon in het buitenland. Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?
U kunt hiervoor contact opnemen met:

WPG Klantenservice
Postbus 1391
1000 BJ Amsterdam
Telefoon 020-5518701
(Op werkdagen van 8:30 tot 17.00 uur).
klantenservice@vn.nl

Per nummer dat naar het buitenland wordt verstuurd rekenen wij portokosten.

Voor bestemmingen in Europa rekenen wij € 3,93 extra verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 47,16
Voor bestemmingen buiten Europa rekenen wij € 6,35 verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 76,20

Ik ben mijn wachtwoord van de SelfService kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?
U kunt via onze selfservice pagina uw wachtwoord verkrijgen als u klikt op wachtwoord vergeten. Vul het e-mailadres waarmee in u het account heeft aangemaakt.

Ik heb de juiste gegevens ingevuld, maar ik krijg een foutmelding.
U kunt contact opnemen met de Vrij Nederland Klantenservice, klantenservice@vn.nl, of u gaat naar onze selfservice pagina.

Online Lezen

Als Vrij Nederland Digitaal-abonnee en Vrij Nederland Compleet-abonnee heeft u toegang tot alle online content van Vrij Nederland. Bent u nog geen abonnee? Dan kunt u per maand drie artikelen gratis lezen. Om verder te lezen vragen wij u abonnee te worden.

Wat moet ik doen om de gehele website van Vrij Nederland te kunnen lezen?
U heeft toegang tot alle artikelen van Vrij Nederland als abonnee op Vrij Nederland Digitaal of als abonnee op Vrij Nederland Compleet. U kunt hier kiezen uit de verschillende abonnementen. (Let op: met het Print-abonnement ontvangt u alleen het maandblad, zonder toegang tot alle online artikelen van Vrij Nederland.)

Bij inschrijving maakt u een account aan met uw e-mailadres en het wachtwoord dat u heeft opgegeven. Na inschrijving ontvangt u een bevestigingsmail van het abonnement met daarin uw abonneenummer, én een aparte e-mail om uw account te verifiëren. Hierna kunt u inloggen op de website van Vrij Nederland en heeft u toegang tot het complete online aanbod.

Bent u nog geen abonnee? Dan kunt u hier kiezen uit de verschillende abonnementen. U ontvangt in de bevestiging uw abonneenummer. Bij inschrijving maakt u een account aan met uw e-mailadres en het wachtwoord dat u heeft opgegeven. Na inschrijving ontvangt u een bevestigingsmail van het abonnement én een aparte e-mail om uw account te verifiëren.

Hierna kunt u inloggen op de website van Vrij Nederland en heeft u toegang tot het complete online aanbod.

Ik heb mij aangemeld als digitaal abonnee maar ik heb naast de bevestigingsmail van het abonnement geen aparte e-mail ontvangen om mijn account te verifiëren. Wat moet ik nu doen?
U kunt dan via vn.nl/registrerendigi uw account registeren met het abonneenummer dat u in de bevestigingsmail van het abonnement heeft ontvangen.

Ik ben abonnee en heb nooit gebruik gemaakt van de digitale toegang en wil deze nu activeren. Hoe doe ik dat?
Dat doet u met uw abonneenummer. Deze kunt u vinden op de adresdrager dat meegeseald wordt het maandblad. Heeft u deze niet meer? U kunt contact opnemen met de klantenservice van Vrij Nederland om uw abonneenummer op te vragen. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 020-5518701 of u kunt e-mail sturen naar klantenservice@vn.nl.

Ik ben Vrij Nederland Print-abonnee. Heb ik toegang tot de extra artikelen op vn.nl en de Vrij Nederland app?
Als u een Vrij Nederland Print-abonnement heeft, heeft u geen toegang tot de extra artikelen op de website en kunt u het maandblad niet in de app lezen. Wilt u ook toegang tot de digitale extra’s van Vrij Nederland? Via de klantenservice kunt u uw abonnement omzetten naar Vrij Nederland Compleet. Bel op werkdagen tussen 8.30 tot 17.00 uur naar 020-5518701 of stuur een e-mail naar klantenservice@vn.nl.

Ik ben mijn wachtwoord van de SelfService kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?
U kunt dit zelf oplossen via vn.nl/wachtwoordvergeten. Vul het e-mailadres in waarmee u het account heeft aangemaakt.

Ik heb de juiste inloggegevens ingevuld, maar ik krijg een foutmelding of krijg geen volledige toegang tot alle artikelen.
U kunt contact opnemen met de Vrij Nederland Klantenservice: bel op werkdagen tussen 8.30 tot 17.00 uur naar 020-5518701 of stuur een e-mail naar klantenservice@vn.nl.

Ik heb een Digitaal of Compleet abonnement en ik wil Vrij Nederland lezen op Blendle. Kan dat?
Dat kan, door uw Vrij Nederland account te koppelen aan Blendle. Zo betaalt u niet extra voor artikelen uit Vrij Nederland. In drie stappen kunt u uw Vrij Nederland-abonnement koppelen aan Blendle:

  1. Ga naar Blendle en maak een Blendle-account aan. Sla deze stap over als u al een Blendle-account heeft en ga direct naar stap 3.
  2. Koppel uw Vrij Nederland-account aan uw Blendle-account zodra u op Blendle bent ingelogd. Klik hier om direct naar de abonnement-pagina van Blendle te gaan, of klik in Blendle op uw profiel rechtsboven aan de pagina, en ga vervolgens naar ‘abonnementen.’
  3. Volg de stappen en gebruik uw inlog van uw Vrij Nederland account als daarom gevraag wordt.

Nu heeft u vrij toegang tot alle Vrij Nederland maandblad artikelen in Blendle.

Ik weet mijn Blendle-wachtwoord niet meer. Wat moet ik nu doen?
U kunt terecht op de pagina van Blendle via deze link.

Vrij Nederland-app

Vrij Nederland Digitaal abonnees en Vrij Nederland Compleet abonnees kunnen gebruik maken van de Vrij Nederland app.

Wat is de Vrij Nederland app en waar kan ik deze downloaden?
Met de Vrij Nederland app leest u altijd en overal. Deze kunt u downloaden via de Apple App Store of via de Google Play App Store.

Wat kan ik met de Vrij Nederland-app?
Met de Vrij Nederland app:

  • Blader je digitaal door Vrij Nederland. Zoom in of lees artikelen los.
  • Koopt u als niet-abonnee een complete editie.
  • Deelt u de artikelen waarvan u vindt dat anderen ze niet mogen missen

Na update van de Vrij Nederland app kom ik er niet meer in/doet mijn wachtwoord het niet. Wat moet ik doen?
Vrij Nederland bood in samenwerking met Blendle de Vrij Nederland Blendle-app aan. Vrij Nederland heeft sinds 15 december weer een eigen app. Hiervoor is het systeem overgegaan en is het nodig dat u uw wachtwoord reset. U heeft hiervoor informatie gekregen via de e-mail en/of bij het eerste nummer van Vrij Nederland als maandblad.

Heeft u dit over het hoofd gezien? U kunt terecht op www.vn.nl/wachtwoord-resetten. Vul het e-mailadres in dat u normaal gebruikte om in te loggen op de Vrij Nederland app. Hierna ontvangt u een mailtje met een link naar een pagina waar u, uw nieuwe wachtwoord kan aanmaken.

Na update van de Vrij Nederland app ben ik al mijn gekochte edities via de Vrij Nederland Blendle-app kwijt. Waar kan ik deze nu vinden?
Als u via de Vrij Nederland Blendle app losse edities of artikelen heeft gekocht van Vrij Nederland kunt u deze terug vinden in uw archief op Blendle. Klik hier (https://blendle.com/me/items) om direct naar het Blendle-archief te gaan.

Ik was abonnee op het weekblad Vrij Nederland en ik ben overgegaan naar het maandblad. Ik heb nooit gebruik gemaakt van de digitale toegang en wil deze nu activeren. Hoe doe ik dat?
Dat doet u met uw abonneenummer. Deze kunt u vinden op de adresdrager dat meegeseald wordt het maandblad. Heeft u deze niet meer? U kunt contact opnemen met de klantenservice van Vrij Nederland om uw abonneenummer op te vragen. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 020-5518701 of u kunt e-mail sturen naar klantenservice@vn.nl.

Ik heb de Vrij Nederland-app gedownload, maar deze werkt niet? Hoe kan dat?
Een reden zou kunnen zijn dat uw besturingssysteem verouderd is op uw telefoon of tablet.

Op Android app werkt de app op alle Android versies 4.1 en hoger.
Op iOS (Apple) werkt de app op iOS 9 of hoger.

U kunt de versie van uw besturingssysteem vinden onder het kopje instellingen op uw tablet of telefoon.

Kan ik de Vrij Nederland-app offline lezen?
Om de artikelen van het maandblad te kunnen lezen heeft u verbinding nodig met het internet. We werken aan een oplossing om het maandblad ook offline in de app beschikbaar te maken.

Nieuwsbrief

Vrij Nederland verstuurt verschillende nieuwsbrieven. Als u abonnee bent van Vrij Nederland (Vrij Nederland Digitaal en Vrij Nederland Compleet) krijgt u exclusieve artikelen via de nieuwsbrief in uw mail. Ook als niet-abonnee kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief van Vrij Nederland. Deze ontvangt u elke zaterdag.

Waar kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?
U kunt zich hier inschrijven voor de nieuwsbrief.

Ik ontvang de nieuwsbrief van Vrij Nederland maar ik heb mij niet ingeschreven?
Als u abonnee wordt van Vrij Nederland, wordt u automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?
U vindt de uitschrijflink onderin de nieuwsbrief. U kunt de volgende nieuwsbrief afwachten of de laatst ontvangen nieuwsbrief opzoeken in uw mailbox.

Ik heb me uitgeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik blijf deze ontvangen. Hoe kan dat?
Na uitschrijving van de nieuwsbrief ontvangt u nog maximaal 1 week de nieuwsbrief. Mocht u na 1 week nog steeds de nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u ons mailen op webredactie@vn.nl.