Klantenservice/FAQ
Lid worden
Online lezen
Nieuwsbrieven
Vrij Nederland-app
Jouw lidmaatschap
Heb je vragen over je lidmaatschap? Bekijk dan de vragen hier onder.
Hoe werkt de betaling als ik lid ben of word?
Je kunt kiezen voor betaling per automatische incasso, iDEAL of creditcard. In het geval dat je voor betaling per iDEAL, automatische incasso of creditcard kiest bij een lidmaatschap dat na de eerste termijn doorloopt, verlopen de volgende betalingen per automatische incasso.
Wanneer wordt het lidmaatschapsgeld geïnd?
Automatische incasso’s vinden plaats in de week dat het blad voor de eerste keer bezorgd wordt. (Inzake de standaard Europese incasso (SEPA): het incassant ID van Vrij Nederland is NL35ZZZ330718330000.) Als je een doorlopend lidmaatschap hebt afgesloten zal de vervolgincasso ook steeds plaatsvinden in de week dat uw lidmaatschap verlengd wordt. Je betaalt dan het standaardtarief voor een lidmaatschap; afhankelijk van je huidige lidmaatschap betaal je het tarief van een jaar- of maandelijks lidmaatschap
Wanneer wordt Vrij Nederland bezorgd?
In het bezorgoverzicht hieronder kun je zien wanneer Vrij Nederland bij je op de mat valt. Vrij Nederland wordt door PostNL bezorgd. De bezorging kan plaatsvinden op de dinsdagen, donderdagen of zaterdagen in onderstaande weken.
De edities en bezorgweken in 2024:
VN 01 – In de week van 25 januari
VN 02 – In de week van 22 februari
VN 03 – In de week van 28 maart
VN 04 – In de week van 25 april
VN D&T Gids – In de week 23 mei
VN 05 – In de week van 30 mei
VN 06 – In de week van 4 juli
VN 07 – In de week van 15 augustus
VN 08 – In de week van 19 september
VN 09 – In de week van 17 oktober
VN 10 – In de week van 14 november
VN 11 – In de week van 12 december
Eerste nummer van 2025:
In de week van 23 januari
Waar kan ik mijn lidmaatschapsnummer vinden?
Je lidmaatschapsnummer staat in de bevestigingsmail van je lidmaatschap. Voor leden die het tijdschrift thuisbezorgd krijgen: je lidmaatschapsummer vind je ook op het adreskaartje in de verpakking van het blad, boven je adresgegevens.
Hoe kan ik mijn adres wijzigen bij verhuizing?
Wanneer je gaat verhuizen, zouden wij graag minimaal drie weken voorafgaand aan de verhuizing je nieuwe adres ontvangen. Dit kun je doorgeven aan de klantenservice (wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 7991270 of per e-mail via [email protected]). In de correspondentie aan de klantenservice graag zowel je oude als nieuwe adres vermelden en de ingangsdatum waarop je het blad op het nieuwe adres wilt ontvangen.
Ik ben ingelogd met mijn account, maar ik kan geen artikelen lezen (en bij een artikel krijg ik een ‘paywall’ te zien met de vraag of ik lid wil worden)?
Dit betekent meestal dat je (proef)lidmaatschap verlopen is. Mocht dit niet het geval zijn neem dan contact op met de [email protected]
Ik ben mijn wachtwoord van mijn online Vrij Nederland-account kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?
Je kunt via deze pagina een nieuw wachtwoord aanmaken. Vul het e-mailadres in dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op, deze kan in de ongewenste-mail-box terechtkomen.
Weet je niet meer met welk e-mailadres je een account hebt aangemaakt? Neem dan contact op met de klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur op 085 7991270 of per e-mail via [email protected]).
Heb je wel een lidmaatschap afgesloten maar je account nog niet geactiveerd? Maak dan nu hier je account aan zodat je toegang krijgt tot alles van vn.nl.
Ik heb bij mijn online Vrij Nederland-account gegevens ingevuld of gewijzigd, maar ik krijg een foutmelding.
Dat is niet de bedoeling. Neem contact op met onze klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur op 085 7991270 of per e-mail via [email protected]).
Ik wil mijn lidmaatschap veranderen. Hoe doe ik dat?
Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 7991270 (+3185 7991270 vanuit het buitenland) of per e-mail via [email protected].
Wanneer eindigt mijn lidmaatschap? Stopt mijn lidmaatschap automatisch?
Je lidmaatschap is tot wederopzegging tenzij anders wordt vermeld. Je kunt ook de klantenservice vragen om op te zoeken: Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 7991270 of per e-mail via [email protected].
Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?
Voor het beëindigen van een lidmaatschap geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de lidmaatschap periode. Zonder opzegging worden lidmaatschappen na de eerste periode omgezet in een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. Inning van het lidmaatschapgeld blijft gelijk aan de periode waarvoor het lidmaatschap is aangegaan. Na omzetting van het lidmaatschap naar onbepaalde tijd geldt een opzegtermijn van vier weken vanaf de dag dat de opzegging Vrij Nederland heeft bereikt. Eventueel te veel vooruitbetaald lidmaatschapgeld wordt automatisch teruggestort. Opzeggen kan telefonisch of per e-mail:
Telefoon: 085 7991270 (op werkdagen van 9:00 tot 17.00 uur)
E-mail: [email protected]
Je opzegging wordt onzerzijds schriftelijk bevestigd. Vermeld in het geval van een lidmaatschap op Vrij Nederland Print of Vrij Nederland Compleet bij opzegging altijd het adres waarop Vrij Nederland bezorgd wordt. Zie ook de Algemene Voorwaarden van WPG Media
Lid worden
Hoe kan ik een lidmaatschap nemen op Vrij Nederland?
Wil je lid worden van Vrij Nederland? We hebben vier betaalde lidmaatschappen: Maandelijks & Jaarlijks Digitaal Lidmaatschap en Maandelijks & Digitaal + Het Blad Lidmaatschap.
- Vrij Nederland Digitaal: Word lid en krijg inloggegevens voor onze website. Je krijgt onbeperkt toegang tot alle verhalen, het wekelijkse weekblad en het maandblad (ook online in onze PDF-reader).
- Vrij Nederland Digitaal + Het Blad: 12 keer per jaar het papieren maandblad en online toegang tot alle verhalen.
- Vrij Nederland Proeflidmaatschap: 30 dagen gratis toegang tot alle verhalen van Vrij Nederland. Ook is er de keuze om Het Blad eenmalig gratis te ontvangen, afhankelijk van de datum dat je het proeflidmaatschap start krijg je een
Je kunt eenvoudig online een lidmaatschap afsluiten. Het is ook mogelijk om telefonisch een lidmaatschap af te sluiten via 020-5518701 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).
Waar vind ik de tarieven?
De tarieven van de verschillende lidmaatschappen vind je op onze overzichtspagina. Vanaf 26 september 2024 gelden de volgende tarieven:
- Vrij Nederland Digitaal:
Jaarlijks: € 84,-
Maandelijks: € 7,- - Vrij Nederland Digitaal + Het Blad:
Jaarlijks: € 134,-
Maandelijks: € 12,-
Kan ik ook lid worden als ik in België woon?
Neem contact op met onze klantenservice om te vragen wat de mogelijkheden zijn: telefonisch via +3185 7991270 (op werkdagen van 9:00 – 17.00 uur) of via de mail op [email protected].
- Vrij Nederland Digitaal:
Jaarlijks: € 84,-
Maandelijks: € 7,- - Vrij Nederland Digitaal + Het Blad:
Jaarlijks: € 134,-
Maandelijks: € 12,-
Ik woon niet in Nederland of België. Hoe kan ik een lidmaatschap nemen op Vrij Nederland?
Ons digitale Lidmaatschap is overal ter wereld af te nemen en hiermee heb je eenvoudig toegang tot al onze verhalen. Wil je het papieren Blad op de mat ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice telefonisch is dit mogelijk via +3185 7991270 (op werkdagen van 9:00 – 17.00 uur) of via de mail op [email protected].
De prijzen zijn hoger dan in Nederland en België omdat er per nummer dat naar het buitenland wordt verstuurd er portokosten bij komen. Voor bestemmingen in Europa rekenen wij € 4,32 extra verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 51,84. Voor bestemmingen buiten Europa rekenen wij € 6,35 verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 76,20.
Online lezen
Als lid van Vrij Nederland heb je altijd toegang tot al onze verhalen online. Ook het papieren blad is online te lezen in onze PDF reader.
Wat moet ik doen om de gehele website van Vrij Nederland te kunnen lezen?
Word lid van Vrij Nederland en je hebt de rechten om alle artikelen, verhalen en columns te lezen. Neem een duik in het archief van papieren bladen van de afgelopen 4 jaar of bekijk wekelijks het digitale weekblad.
- Lidmaatschap: Je hebt toegang tot alle artikelen van Vrij Nederland als lid.
- Account: Om ervoor te zorgen dat de website van Vrij Nederland je herkent als lid, heb je een online account nodig. Na afsluiten van het lidmaatschap maak je dit account aan met je e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt opgegeven. Hierover informeren we je na voltooien van de betaling én in de bevestigingsmail van het lidmaatschap met daarin je lidmaatschapsnummer. Je kunt je account ook aanmaken via deze pagina – houd hiervoor je lidmaatschapsnummer bij de hand.
Inloggen: als je account is aangemaakt, kun je inloggen met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord en heb je toegang tot het complete online aanbod.
Ik ben lid en heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn toegang tot Vrij Nederland online, en wil dit nu activeren. Hoe doe ik dat?
Dat doe je door met je lidmaatschapsnummer een account te maken – zie hierboven. Kun je je lidmaatschapsnummer niet meer vinden, zie hieronder.
Ik kan mijn lidmaatschapsnummer niet meer vinden maar wil een account aanmaken voor vn.nl.
Je lidmaatschapsnummer kun je vinden op het adreskaartje in de verpakking van het maandblad als je deze thuisgestuurd krijgt, en in de bevestigingsmail van je lidmaatschap. Heb je deze niet meer? Vraag dan je lidmaatschapsnummer op bij de klantenservice van Vrij Nederland. De klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17.00 uur op 085 7991270 of per e-mail via [email protected].
Zijn alle stukken uit het blad online te lezen?
In principe komen alle stukken uit de papieren Vrij Nederland ook online. Alleen niet allemaal tegelijk met wanneer het nieuwe nummer in de winkels ligt. Sommige stukken publiceren we voordat ze in het blad staan, andere erna. Bepaalde verhalen zijn online-only en komen dus niet in het blad.
Nieuwsbrieven
Vrij Nederland verstuurt verschillende nieuwsbrieven.
- De wekelijkse nieuwsbrief
- Verhaal van vandaag
Ontvang onze artikelen direct bij verschijning in je mailbox. - Macht op dinsdag
De beste politieke verhalen in één nieuwsbrief op dinsdag. - Nieuwbrief Roxane van Iperen
Een selectie van achtergrondartikelen die inzicht bieden in de dreigingen en machtsverhoudingen
- De Detective en Thrillerbrief
Messcherp en bloedstollend. Ontvang zes keer per jaar door onze brief over spannende detectives en de meest akelige thrillers.
Je kunt je hier aanmelden voor (een van) deze nieuwsbrieven.
Ik ontvang de nieuwsbrief van Vrij Nederland maar ik heb mij niet ingeschreven?
Als je lid wordt van Vrij Nederland, wordt je automatisch ingeschreven voor de Vrij Nederland-nieuwsbrief.
Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?
Je vindt de uitschrijflink onderin de nieuwsbrief. Je kunt de volgende nieuwsbrief afwachten of de laatst ontvangen nieuwsbrief opzoeken in uw mailbox.
Ik heb me uitgeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik blijf deze ontvangen. Hoe kan dat?
Na uitschrijving van de nieuwsbrief ontvang je nog maximaal 1 week de nieuwsbrief. Mocht je na 1 week nog steeds de nieuwsbrief ontvangen, mail ons dan op [email protected].
Ik heb een ander e-mailadres en wil graag daar de nieuwsbrief/nieuwsbrieven op ontvangen? Waar kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
Als je een nieuw e-mailadres hebt en je wil de nieuwsbrief (of nieuwsbrieven) van VN blijven ontvangen, dan kun je het volgende doen:
- Ga naar je oude e-mail-inbox, open een nieuwsbrief van Vrij Nederland. Onder in de mail staat een uitschrijflink.
- Kun je niet meer bij je oude e-mailadres? Dat maakt niet uit voor het inschrijven op je nieuwe e-mailadres.
- Ga naar vn.nl/nieuwsbrieven en schrijf je hier in met je nieuwe e-mailadres bij je nieuwsbrief of nieuwsbrieven naar keuze. Je ontvangt een bevestiging via de mail (met bevestigingslink).
Vrij Nederland-app
Op dit moment wordt er een nieuwe Vrij Nederland-app ontwikkeld. We verwachten deze aan het einde van het jaar te lanceren.
Wat is de Vrij Nederland-app en waar kan ik deze downloaden?
Met de Vrij Nederland app:
- Blader je digitaal door Vrij Nederland. Zoom in of lees artikelen los.
- Kun je als niet-lid een complete editie kopen.
De app kun je downloaden via de Apple App Store of via de Google Play App Store.
Ik heb de Vrij Nederland-app gedownload, maar deze werkt niet? Hoe kan dat?
Op dit moment is er een Vrij Nederland-app die niet meer volstaat, we zijn dus ook druk bezig met de ontwikkeling van een compleet nieuwe app. We verwachten deze aan het einde van het jaar te lanceren.
Kan ik de Vrij Nederland-app offline lezen?
Je kunt de edities downloaden als je internetverbinding hebt. Eenmaal gedownloade edities kun je vervolgens als je offline bent (of in vliegtuigstand) lezen.
Kan ik mijn reeds gedownloade edities blijven inzien als mijn lidmaatschap gestopt is?
Ja, je kan je gedownloade edities blijven inzien als je lidmaatschap gestopt is. Wel is het zo dat als de reeds gedownloade edities worden verwijderd, ze daarna niet meer opnieuw (gratis) gedownload kunnen worden als je geen lid meer bent.