Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over je abonnement, lid worden, de nieuwsbrief, online lezen, WhatsApp of de Vrij Nederland-app? Kijk hieronder of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat. Klik op de onderwerpen om bij de juiste vraag te komen. Staat je vraag er niet tussen of wordt je vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@vn.nl.

Je kunt onze klantenservice ook bellen. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 085 0293181 (België en buitenland: +31 85 0293181)

1. Abonnees
2. Lid worden
3. Online lezen
4. WhatsApp
5. Vrij Nederland-app
6. Nieuwsbrieven

Abonnees

Heb je vragen over je abonnement? Bekijk dan de vragen hier onder.

Hoe werkt de betaling als ik abonnee ben of word?

Betaling geschiedt per automatische incasso. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van een acceptgiro. Hiervoor geldt echter een toeslag van € 2,- bij een jaarabonnement. Als je een andere termijn wenst, dien je contact op te nemen met de Vrij Nederland Klantenservice.

Wanneer wordt het abonnementsgeld geïnd?

Automatische incasso’s vinden plaats in de week dat het blad voor de eerste keer bezorgd wordt. (Inzake de standaard Europese incasso (SEPA): het incassant ID van Vrij Nederland is NL35ZZZ330718330000.) Als je een doorlopend abonnement hebt afgesloten zal de vervolgincasso ook steeds plaatsvinden in de week dat uw abonnement verlengd wordt. Je betaalt dan het standaardtarief voor een abonnement; afhankelijk van je huidige abonnement betaal je het tarief van een jaar- of halfjaarabonnement.

Wanneer wordt Vrij Nederland bezorgd?

In het bezorg overzicht hieronder kun je zien in welke week Vrij Nederland bij je op de mat valt. Vrij Nederland wordt door PostNL bezorgd. De bezorging kan plaatsvinden op de dinsdagen, donderdagen of zaterdagen in onderstaande weken.

Edities en bezorgweken in 2018:

11 – week 43
12 – week 47

Specials (abonnees)

Special 4 – Eco special

Wanneer ontvang ik het welkomstgeschenk?

Indien je gekozen hebt voor een welkomstgeschenk wordt dit binnen twee weken na verwerken van het abonnementsgeld verstuurd. Aanbiedingen met een welkomstgeschenk gelden alleen zolang de voorraad strekt en alleen als je de afgelopen zes maanden geen abonnement hebt gehad. Welkomstgeschenken worden niet naar het buitenland verstuurd. Wanneer het welkomstgeschenk van je keuze niet meer leverbaar is, zullen wij je daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte stellen. Je kunt dan een ander welkomstgeschenk uitkiezen. Wanneer je op dat moment geen keuze kunt maken, heb je een half jaar de tijd om een ander welkomstgeschenk uit te kiezen.

Waar kan ik mijn abonneenummer vinden?

Je abonneenummer staat in de bevestigingsmail van je abonnement. Voor abonnees die het tijdschrift thuisbezorgd krijgen: je abonneenummer vind je ook op het adreskaartje in de verpakking van het blad, boven je adresgegevens.

Hoe kan ik mijn adres wijzigen bij verhuizing?

Wanneer je gaat verhuizen, zouden wij graag minimaal drie weken voorafgaand aan de verhuizing je nieuwe adres ontvangen. Dit kun je online aanpassen op je profielpagina, of doorgeven aan de klantenservice (telefonisch op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl). In de correspondentie aan de klantenservice graag zowel je oude als nieuwe adres vermelden en de ingangsdatum waarop je het blad op het nieuwe adres wilt ontvangen.

Ik ben mijn wachtwoord van mijn online Vrij Nederland-account kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?

Je kunt via deze pagina een nieuw wachtwoord aanmaken. Gebruik het e-mail adres dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van je account, en dan ontvang je een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op, deze kan in de ongewenste-mailbox terechtkomen.
Weet je niet meer met welk e-mailadres je een account hebt aangemaakt? Neem dan contact op met de klantenservice (telefonisch op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Heb je wel een abonnement afgesloten maar nog geen account aangemaakt waar je je abonnement aan hebt gekoppeld zodat je toegang krijgt tot alles van vn.nl? Maak dan nu hier je account aan.

Ik heb bij mijn online Vrij Nederland-account gegevens ingevuld of gewijzigd, maar ik krijg een foutmelding.

Dat is niet de bedoeling. Je kunt contact opnemen met de Vrij Nederland Klantenservice via:

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 3036
1801 GA Alkmaar
Telefoon 085 0293181 (op werkdagen van 8:30 tot 17.00 uur).
klantenservice@vn.nl

Wanneer eindigt mijn abonnement? Stopt mijn abonnement automatisch?

Je abonnement is tot wederopzegging tenzij anders wordt vermeld.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Voor het beëindigen van een abonnement geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de abonnementsperiode. Zonder opzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Inning van het abonnementsgeld blijft gelijk aan de periode waarvoor het abonnement is aangegaan. Na omzetting van het abonnement naar onbepaalde tijd geldt een opzegtermijn van vier weken vanaf de dag dat de opzegging Vrij Nederland heeft bereikt. Eventueel te veel vooruitbetaald abonnementsgeld wordt automatisch teruggestort. Opzeggen kan schriftelijk, telefonisch of per e-mail:

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 3036
1801 GA Alkmaar
Telefoon 085 0293181 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)
klantenservice@vn.nl

Je opzegging wordt onzerzijds schriftelijk bevestigd. Vermeld in het geval van een abonnement op Vrij Nederland Print of Vrij Nederland Compleet bij opzegging altijd het adres waarop Vrij Nederland bezorgd wordt. Zie ook de Algemene Voorwaarden van WPG Media.

Lid worden

Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Dat kan heel makkelijk! Er zijn drie abonnementsvormen: Vrij Nederland Online, Vrij Nederland Compleet en Vrij Nederland Print.

  • Vrij Nederland Online:

    Elke dag een allesbepalend verhaal van Vrij Nederland in je e-mail of WhatsApp, en toegang tot alle artikelen op vn.nl. Voor 6,99 per maand.

  • Vrij Nederland Compleet:

    Elke dag een allesbepalend verhaal van Vrij Nederland in je e-mail of WhatsApp, elke maand Vrij Nederland thuisbezorgd, elk kwartaal een special thuisbezorgd en toegang tot alle artikelen op vn.nl.

  • Vrij Nederland Print:

    Elke maand Vrij Nederland thuisbezorgd.

Bekijk het abonnementenoverzicht hier en sluit je direct aan. Belgische abonnee? Je kunt hier terecht. Waarom Vrij Nederland? Bekijk het hier.

Het is ook mogelijk om telefonisch een abonnement af te sluiten door te bellen naar 085 0293181 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur).

Waar vind ik de abonnementstarieven?

De huidige abonnementen vindt u op ons abonnementenoverzicht.

Sinds 17 januari 2018 gelden de volgende abonnementstarieven:

Tarieven Nederland
Vrij Nederland Compleet (maandblad, specials & digitale toegang)
12 maanden: € 144,-
24 maanden: € 272,50

Vrij Nederland Print (alleen maandblad)
12 maanden: € 102,-
24 maanden: € 204,-

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Gelden alle abonnementsaanbiedingen ook in België?

Eventuele abonnementsaanbiedingen in Nederland gelden niet in België.

Tarieven België
Vrij Nederland Online
€ 4,99 per maand

Vrij Nederland Compleet
12 maanden: € 144,-

Ik woon in niet in Nederland of België. Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Op Vrij Nederland Online kun je je gewoon abonneren via het abonnementsformulier, ongeacht het land waar je woont. Wil je je graag abonneren op Vrij Nederland Compleet of Vrij Nederland Print, neem dan contact op met:

Vrij Nederland Klantenservice
Postbus 3036
1801 GA Alkmaar
Telefoon 085 0293181 (op werkdagen van 8:30 tot 17.00 uur).
klantenservice@vn.nl

Per nummer dat naar het buitenland wordt verstuurd rekenen wij portokosten. Voor bestemmingen in Europa rekenen wij € 3,93 extra verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 47,16. Voor bestemmingen buiten Europa rekenen wij € 6,35 verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 76,20.

Online Lezen

Als Vrij Nederland Online-abonnee en Vrij Nederland Compleet-abonnee heb je toegang tot alles van Vrij Nederland online. Ben je nog geen abonnee? Dan kun je per maand drie artikelen gratis lezen. Om verder te lezen vragen wij je, via een pop-up, abonnee te worden.

Wat moet ik doen om de gehele website van Vrij Nederland te kunnen lezen?

Abonnees die een online account hebben aangemaakt kunnen alles van VN online lezen. Lees hier hoe dit werkt:

  • Abonnement: Je hebt toegang tot alle artikelen van Vrij Nederland als abonnee op Vrij Nederland Online of als abonnee op Vrij Nederland Compleet. Je kunt hier kiezen uit de verschillende abonnementen. (Let op: met het Print-abonnement ontvang je alleen het maandblad, zonder toegang tot alle online artikelen van Vrij Nederland.)
  • Account: Om ervoor te zorgen dat de website van Vrij Nederland je herkent als abonnee, heb je een online account nodig. Na afsluiten van het abonnement maak je dit account aan met je e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt opgegeven. Hierover informeren we je na voltooien van de betaling én in de bevestigingsmail van het abonnement met daarin je abonneenummer. Je kunt je account ook aanmaken via deze pagina – houd hiervoor je abonneenummer bij de hand.
  • Inloggen: als je account is aangemaakt, kun je inloggen met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord en heb je toegang tot het complete online aanbod.

Ik ben abonnee en heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn toegang tot Vrij Nederland online, en wil dit nu activeren. Hoe doe ik dat?

Dat doe je door met je abonneenummer een account te maken – zie hierboven. Kun je je abonneenummer niet meer vinden, zie hieronder.

Ik kan mijn abonneenummer niet meer vinden maar wil een account aanmaken voor vn.nl.

Je abonneenummer kun je vinden op het adreskaartje in de verpakking van het maandblad als je deze thuisgestuurd krijgt, en in de bevestigingsmail van je abonnement. Heb je deze niet meer? Vraag dan je abonneenummer op bij de klantenservice van Vrij Nederland. De klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Ik ben Vrij Nederland Print-abonnee. Heb ik toegang tot de extra artikelen op vn.nl en de Vrij Nederland app?

Als je een Vrij Nederland Print-abonnement hebt, heb je geen toegang tot de artikelen op de website en kun je het maandblad niet in de app of via Blendle lezen. Wil je ook toegang tot de digitale extra’s van Vrij Nederland? Via de klantenservice kun je uw abonnement omzetten naar Vrij Nederland Compleet. Bel op werkdagen tussen 8.30 tot 17.00 uur naar 085 0293181 of stuur een e-mail naar klantenservice@vn.nl.

 

 

WhatsApp

Je kunt je aanmelden voor de WhatsApp-dienst. Vrij Nederland appt je dan elke dag een bericht met het verhaal van de dag. Zo ben je direct op de hoogte van onze mooiste producties.

Aanmelden

Voeg 06-57908180 toe aan je contactpersonen en app eenmalig VN AAN.
Binnen 24 uur ontvang je dan het eerste bericht. We sturen geen ontvangstbevestiging.

WhatsApp of nieuwsbrief?

Ontvang je al elke dag het verhaal van de dag per e-mail? Als je vanaf nu liever alleen via WhatsApp op de hoogte wil worden gehouden, kun je je uitschrijven voor de dagelijkse nieuwsbrief. Dit kun je doen via een van de e-mails in je mailbox. Onderaan deze mail staat een uitschrijflink. Zoek in je e-mail naar het laatste ontvangen ‘Verhaal van de dag’ en klik onderaan op de uitschrijflink.

Afmelden WhatsApp

Als je geen gebruik meer wil maken van de WhatsApp-dienst kun je je eenvoudig afmelden door VN UIT te appen naar het WhatsApp-nummer van Vrij Nederland.

Vrij Nederland-app

Vrij Nederland Online-abonnees en Vrij Nederland Compleet-abonnees kunnen gebruik maken van de Vrij Nederland-app.

Wat is de Vrij Nederland-app en waar kan ik deze downloaden?

Met de Vrij Nederland app:

  • Blader je digitaal door Vrij Nederland. Zoom in of lees artikelen los.
  • Koopt u als niet-abonnee een complete editie.
  • Deelt u de artikelen waarvan u vindt dat anderen ze niet mogen missen

De app kun je downloaden via de Apple App Store of via de Google Play App Store.

Na update van de Vrij Nederland app kom ik er niet meer in/doet mijn wachtwoord het niet. Wat moet ik doen?

Vrij Nederland bood in samenwerking met Blendle de Vrij Nederland Blendle-app aan. Vrij Nederland heeft sinds 15 december 2016 weer een eigen app. Hiervoor is het systeem overgegaan en is het nodig dat je je wachtwoord reset. Je hebt hiervoor informatie gekregen via de e-mail en/of bij het eerste nummer van Vrij Nederland als maandblad in december 2016.

Heb je dit over het hoofd gezien? Je kunt terecht op www.vn.nl/wachtwoord-resetten. Vul het e-mailadres in dat je gebruikte om in te loggen op de Vrij Nederland app. Hierna ontvang je een mailtje met een link naar een pagina waar je je nieuwe wachtwoord kan aanmaken.

Na update van de Vrij Nederland app ben ik al mijn gekochte edities via de Vrij Nederland Blendle-app kwijt. Waar kan ik deze nu vinden?

Als je via de Vrij Nederland Blendle app losse edities of artikelen hebt gekocht van Vrij Nederland kun je deze terug vinden in je archief op Blendle. Klik hier om direct naar het Blendle-archief te gaan.

Ik heb de Vrij Nederland-app gedownload, maar deze werkt niet? Hoe kan dat?

Een reden zou kunnen zijn dat je besturingssysteem verouderd is op je telefoon of tablet.

Op Android app werkt de app op alle Android versies 4.1 en hoger.
Op iOS (Apple) werkt de app op iOS 9 of hoger. Je kunt de versie van uw besturingssysteem vinden onder het kopje instellingen op uw tablet of telefoon.

Kan ik de Vrij Nederland-app offline lezen?

Om de artikelen van het maandblad te kunnen lezen heb je verbinding nodig met het internet. We werken aan een oplossing om het maandblad ook offline in de app beschikbaar te maken.

Nieuwsbrief

Vrij Nederland verstuurt verschillende nieuwsbrieven.

  • Verhaal van de dag. Eén VN-artikel per dag houdt je scherp, geïnformeerd en betrokken. Eén VN-artikel per dag houdt je geest vrij voor eigen ontwikkeling. Ontvang je dagelijkse dosis in de mail.Als je abonnee bent van Vrij Nederland Online of Vrij Nederland Compleet krijg je iedere dag het verhaal van de dag in je mailbox. Als je liever twee keer per week de nieuwsbrief van Vrij Nederland ontvangt, kun je je via mail in je mailbox afmelden voor het verhaal van de dag – dit doe je door op de afmeldlink onderaan de mail te klikken. Wil je in het geheel geen e-mailsuitingen van Vrij Nederland ontvangen, selecteer dan de optie ‘Alle e-mailuitingen van Vrij Nederland’.Ook als niet-abonnee kun je je aanmelden voor het verhaal van de dag. Let op: je kunt per maand drie artikelen gratis lezen, daarna vragen we je abonnee te worden.
  • Macht op vrijdag. De beste politieke verhalen in één nieuwsbrief op vrijdag.
  • De Republiek der Letteren. De beste stukken van VN over literatuur en non-fictie, maandelijks samengesteld door literair criticus Jeroen Vullings.
  • De Vrij Nederland-nieuwsbrief. Twee keer per week een overzicht van de belangrijkste verhalen, op woensdag en zaterdag.

Je kunt je hier aanmelden voor (een van) deze nieuwsbrieven.

Ik ontvang de nieuwsbrief van Vrij Nederland maar ik heb mij niet ingeschreven?

Als je abonnee wordt van Vrij Nederland, wordt je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?

Je vindt de uitschrijflink onderin de nieuwsbrief. Je kunt de volgende nieuwsbrief afwachten of de laatst ontvangen nieuwsbrief opzoeken in uw mailbox.

Ik heb me uitgeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik blijf deze ontvangen. Hoe kan dat?

Na uitschrijving van de nieuwsbrief ontvang je nog maximaal 1 week de nieuwsbrief. Mocht je na 1 week nog steeds de nieuwsbrief ontvangen, mail ons dan op webredactie@vn.nl.