Willem de Ridder exposeerde ooit ZERO. Ruim een halve eeuw later nam ik een kijkje met hem in het Stedelijk.

Willem de Ridder wandelt samen met toeristen en dagjesmensen het Stedelijk Museum binnen. Hij loopt niet door naar Matisse maar daalt af naar de grote ZERO-tentoonstelling. De Ridder heeft niet veel last van nostalgie, maar een feest der herkenning is het wel wat hij daar te zien krijgt: veel van de kunstenaars in het Stedelijk, toen nog niet gecanoniseerd, exposeerden ruim vijftig jaar geleden al in zijn Galerie Amstel 47.

De Ridder, bekend geworden als oprichter van het blad Hitweek (later: Aloha) en medebedenker van Paradiso, Fantasio en De Melkweg, was er zoals altijd vroeg bij. Het was 1963, vlak voor zijn afscheid van de beeldende kunst. ‘Kunst, het woord alleen al,’ houdt hij nog steeds vol. ‘Ik doe sindsdien alleen maar kunstjes.’ In hetzelfde jaar maakte hij samen met Wim T . Schippers een korte documentaire, zelf inmiddels in veel museumcollecties...