22-03-2008
Door Carel Peeters

Decenter naakt dan de fijnzinnige Venus van Lucas Cranach op het affiche voor de tentoonstelling van zijn werk in de Royal Academy in Londen is nauwelijks denkbaar. Toch weigerde de afdeling reclame van de Londense metro het een paar weken voor de opening op te hangen. Het argument was dat ze allerlei verschillende mensen moesten vervoeren en dat ze geen van die mensen aanstoot wilden geven. Ze stelden voor het affiche te veranderen en alleen de bovenkant van Venus te laten zien.

Inmiddels is men bij zinnen gekomen en hangen de affiches waar ze bedoeld zijn. Toch geeft de aanvankelijke weigering te denken. Dat het idee opkwam, laat zien dat men kennelijk voortdurend bezig is risicocalculaties te maken. Bij alles wat men aan reclame aangeboden krijgt, vraagt men zich kennelijk af welke religieuze bevolkingsgroep er iets tegen zou kunnen hebben. Niet de culturele en kunstzinnige ideeƫn van Europa of het Westen, waarin superieur geschilderd naakt tot het...