De Engelse kunstenaar Damien Hirst is een eenvoudiger geest dan Rudi Fuchs, de kunsthistoricus en voormalig directeur van het Stedelijk Museum. Dat kan natuurlijk heel goed. Waarom zou je als kunstenaar een ingewikkelde geest moeten hebben als je met wat je hebt creatief en scherpzinnig genoeg kunt zijn?

Toch is het opwindend om het verschil te zien tussen Hirst en Fuchs als ze het hebben over de manier waarop ze vinden dat er naar kunstwerken gekeken moet worden. Hoe moet je reageren wanneer je tegenover een kunstwerk staat? Met een onmiddellijke reactie die zegt dat je enthousiast bent of dat je teleurgesteld bent? Dat het je meteen iets zegt, of dat het je helemaal niets zegt?

Die onmiddellijkheid is de manier waarop Damien Hirst reageert op een kunstwerk of een tentoonstelling, vertelt hij aan Hans den Hartog Jager in een gesprek dat is afgedrukt in nummer 4 van Oog, het helaas nogal schreeuwerige blad van het Rijksmuseum. Den Hartog Jager vraagt Hirst (die...