Het is een en al meesterwerk op de tentoonstelling De late Rembrandt in het Rijksmuseum en in de selectie uit de New Yorkse Frick Collection in het Mauritshuis. Maar vergeet niet naar het gelijkwaardig getoonde kleinere werk te kijken, zoals de schetsen van Rembrandt en Rubens.

Het aandoenlijkste detail van Rembrandts Joodse bruid is de schuchtere choreografie van de handen. De vrouw legt haar linkerhand op de hand van de man die zijn hand op haar borst heeft. Terwijl de man zijn linkerhand op haar schouder legt, laat zij haar rechterhand in het onbestemde hangen. Ze kijkt verlegen voor zich uit. Op de tentoonstelling De late Rembrandt is de allereerste schets voor dit schilderij te zien, getiteld Isaak en Rebekka bespied door Abimelech. Dat is het eigenlijke Bijbelse verhaal dat hier wordt uitgebeeld. Op de schets zie je twee gezichten dicht bij elkaar en moet een wirwar van krassen en lijntjes de handen verbeelden. Het zijn de eerste aanzetten tot de meest kuise en amoureuze...