Strategisch communiceren

Maurits Martijn
Foto: Wikimedia.com

Om ‘Hollandse toestanden’ te voorkomen, wil de CIA de publieke opinie in andere landen beïnvloeden.

Na elf september richtte de CIA een bijzondere denktank op: CIA Red Cell. Deze club bestaat uit ‘leken’, zoals detectiveromanschrijvers, kunstenaars en communicatie-experts en heeft als opdracht de CIA op creatieve en ‘out of the box’-ideeën te brengen op het gebied van terrorisme, defensie en binnenlandse veiligheid. Kort na de val van het Nederlandse kabinet schreef Red Cell een vertrouwelijk rapport over het Europese draagvlak voor de missie in Afghanistan. Volgens het rapport, dat gelekt is via klokkenluiderssite Wikileaks, laat de val zien hoe fragiel die steun is.

Publieke apathie
Vooral Duitsland en Frankrijk baren de CIA zorgen. Tachtig procent van de Duitsers en Fransen is tegen troepenversterking, blijkt uit CIA-onderzoek. Daarvan vindt slechts 0,1 tot 1,3 procent de missie een urgent politiek thema. Deze ‘publieke apathie’ stelt de leiders van het land...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie