Strategisch communiceren

Maurits Martijn
Foto: Wikimedia.com

Om ‘Hollandse toestanden’ te voorkomen, wil de CIA de publieke opinie in andere landen beïnvloeden.

Na elf september richtte de CIA een bijzondere denktank op: CIA Red Cell. Deze club bestaat uit ‘leken’, zoals detectiveromanschrijvers, kunstenaars en communicatie-experts en heeft als opdracht de CIA op creatieve en ‘out of the box’-ideeën te brengen op het gebied van terrorisme, defensie en binnenlandse veiligheid. Kort na de val van het Nederlandse kabinet schreef Red Cell een vertrouwelijk rapport over het Europese draagvlak voor de missie in Afghanistan. Volgens het rapport, dat gelekt is via klokkenluiderssite Wikileaks, laat de val zien hoe fragiel die steun is.

Publieke apathie
Vooral Duitsland en Frankrijk baren de CIA zorgen. Tachtig procent van de Duitsers en Fransen is tegen troepenversterking, blijkt uit CIA-onderzoek. Daarvan vindt slechts 0,1 tot 1,3 procent de missie een urgent politiek thema. Deze ‘publieke apathie’ stelt de leiders van het land...

Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Sluit je aan bij VN en lees door
Sluit je aan en lees door
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen.
Sluit je aan om onbeperkt toegang te krijgen tot vn.nl.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Sluit je aan om onbeperkt toegang te krijgen tot vn.nl.
Digitaal abonnement
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Maandblad via app en Blendle
Korting op evenementen

Advertentie

Advertentie