Wie drie exemplaren bezit van Baldassar Castiglione’s Il libro del cortegiano (1528) moet wel een bijzondere affiniteit hebben met waar de hoveling voor staat. De bezitter van die drie exemplaren, de Amsterdamse patriciër Jan Six, werd door Rembrandt in 1654 zo geschilderd dat hij door kon gaan voor een Hollandse versie van de hoveling, ook al was een hier geen echt hof om te kunnen hovelen.

Sprezzatura
Portret van Jan Six (1654), Rembrandt.

Zijn ongedwongen, minzaam naar de toeschouwer gekeerde houding, de achteloosheid waarmee hij zijn handschoen vasthoudt, de losjes over zijn schouder gedrapeerde cape, stralen precies uit hoe Castiglione zijn hoveling voor zich zag. Dat betekende, in Anton...

Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Tijdelijke actie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Tijdelijke actie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Je hebt drie artikelen kunnen lezen. Verder lezen? Probeer nu een maand gratis (t.w.v. € 4,99)
Je hebt drie artikelen kunnen lezen. Verder lezen? Probeer nu een maand gratis (t.w.v. € 4,99)
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en lees een maand alles van VN online.
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Geen zorgen, je zit niet vast aan een abonnement