Satirekunst / Maurizio Cattelan

Ik heb een keer rechtop onder een paard gestaan. Dát was raar. Het gebeurde in een hal van het Tate Museum in Londen – het oude Tate Museum – en ik was er niet op voorbereid. Nog voor de entree van de groepstentoonstelling Abracadabra trok iets mijn blik omhoog en daar, hoog boven mijn hoofd, hing een groot, opgezet paard. Ik schrok me het leplazerus en week opzij. Maar het paard leek stevig vast te zitten. En ik had het kunnen weten: had in de kranten niet gestaan dat het om een ‘controversial’ en ‘provocative’ tentoonstelling ging? Ik was nog niet eens goed en wel binnen, verdomme.

Iemand legde me uit dat het kunstenaar Maurizio Cattelan te doen was om de immense kracht en beweging die van het beest uitging, juist zichtbaar nu dat dus niet bewoog.Ik bleef letten op de constructie en vroeg me af of het beest ook een beetje draaide door de tocht.

Even later zag ik mijn tweede Cattelan: op een klein stoeltje hing een opgezette eekhoorn gebogen over...