Innovaties die u dit jaar kunt verwachten in de Nederlandse horeca: tomatenlikeur, inlegkussentjes, Zeeuwse bottarga.

Januari kwam en ging en u maar denken: wáár blijft mijn jaarlijkse Horecava-verslag?! Welnu, natuurlijk heb ik onze nationale Horeca Vakbeurs bezocht. Ik heb mij een weg gebaand tussen detectiepoortjes in de aanbieding, pinbonrollen en allerhande ‘presentatie-concepten’ en ‘outdoor solutions’ (glazen van plastic kunnen niet kapot), op zoek naar de echte innovaties die u dit jaar kunt verwachten in de Nederlandse horeca.

Het eerste dat opviel: weinig lekkere wijven. Vorig jaar had zo’n beetje elke exposant een model in felgekleurde uitdossing voor de stent staan. Dit jaar moesten we het doen met één Zeeuws meisje dat stroopwafellikeur schonk (en dat was niet eens zo vies als je denkt). Tweede aantekening: veel demo-koks (die staan er elk jaar met zo’n headset-microfoon) hadden een buitenlands accent, voornamelijk Italiaans en Vlaams. Dat komt...