Op de zolder van Mojo-oprichter Berry Visser lagen drie filmblikken te verstoffen. Het bleek een uniek tijdsbeeld van de jongerencultuur in Rotterdam in het midden van de jaren tachtig.

In 1985, tijdens de derde editie van het festival Pandora’s Music Box werden alle 9000 bezoekers, muzikanten, medewerkers en journalisten op de foto gezet. Dat was verplicht – wie niet wilde, kon zijn geld terugkrijgen. Meteen bij binnenkomst werd je naar een uit zeildoek en hout opgetrokken studio’tje geleid, waar fotograaf John Groot – alias Phoxx – en tientallen assistenten van iedereen één foto maakte. 1600 asa, in kleur, met bouwlampen in plaats van flitsers – lekker korrelig dus.

Het was een van de ‘verschijnselen’ waar het baanbrekende Pandora om bekend stond – door organisator Berry Visser en kunstenaar Michel Waisvisz bedachte acts, performances en gekkigheid die het festival tot ‘een andere wereld’ maakten, en daarmee tot een voorloper van evenementen als...