Giselle is na jaren toernee weer even terug in Amsterdam. Maar waarom blijft ze vallen op de foute man?

Dat vrouwen vallen op foute mannen wil ik geloven, een groot ráadsel vind ik het als ze dan blíjven bij zo’n foute man? Is het omdat, zoals men wel zegt, zij degene willen zijn die deze man wél verandert/redt? Is het omdat er vanwege de destructie en zwarte romantiek tóch iets aantrekkelijks in zo’n relatie zit? Of zijn ze gewoon verblind door liefde?

Ik begrijp dus ook weer niks van de Giselle die Het Nationale Ballet nog tot 15 november op de planken brengt. De boerenmeid wordt aanbeden door een jager, maar ze valt voor een eenvoudige boerenjongen. Dat kan. Maar o wee: het sujet blijkt eigenlijk een vermomde graaf die al geëngageerd is met een ander. Hij verraadt Giselle en kiest voor de rijke dame. Giselle wordt krankzinnig en sterft. Kan. Is echt sprookjesmateriaal. Het Nationale Ballet brengt het in een decor dat op een geschilderd tafereeltje uit de Romantiek...