Het is ‘de lege bladzijde’ in de kunstgeschiedenis: het structureel ontbreken van de erkenning van de joodse context in werken van grote kunstenaars als Barnett Newman, Duchamp en Malevich.

Op vrijdagmiddag, wachtend op een telefoontje van het Stedelijk Museum, moet ik bekennen dat de spanning toch is opgelopen. Zal de directie van het museum reageren op onze dagvaarding?

En dit avontuur was zo achteloos begonnen. Vriend Bob Vink had me op een avond gebeld omdat hij iets moest vertellen. Of we direct in het café konden afspreken. Kwiek was ik op weg gegaan, met uitzicht op een mooi verhaal uit de praktijk van deze strafrechtadvocaat. En op drank – toegegeven.

We waren tegelijk aan komen lopen en nog voor de barkeeper hallo kon zeggen, had Bob het me al verteld: Joseph Semah wilde Beatrix Ruf dagen, de directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. En wij moesten helpen. Oké. Maar, voor de rechter? Nee, kunstenaar Joseph Semah, een wederzijdse kennis, had gevraagd of we...