Kansenongelijkheid in het onderwijs: meekijken op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West

Shape Created with Sketch.

De realiteit van kansenongelijkheid

Over kansenongelijkheid in het onderwijs zijn rapporten volgeschreven. Maar hoe ziet dat krachtenveld er in de werkelijkheid uit? Marieke Buijs volgt dit jaar hoe het de Huizingaschool vergaat. ‘Op het moment dat het lerarentekort de witte boorden in de binnenstad raakt, wordt de urgentie gevoeld, maar een school als de onze kan bijna geruisloos omvallen,’

Aflevering 1: In gesprek met de directeur:  ‘Als ik me gespannen voel, ga ik tussen de kinderen staan’

Aflevering 1: In gesprek met de directeur: ‘Als ik me gespannen voel, ga ik tussen de kinderen staan’

Hoe begeleidt de Huizingaschool haar kinderen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten? Ondanks het lerarentekort, ondanks de werkdruk, ondanks het feit dat veel kleuters in groep 1 nog geen woord Nederlands spreken. Directeur Susan Herrings laat zien dat het kan.

Aflevering 2: Dertien invalkrachten voor één klas, zo doorstaat deze basisschool de tweede golf

Aflevering 2: Dertien invalkrachten voor één klas, zo doorstaat deze basisschool de tweede golf

Een stoet invalkrachten, vier in plaats van vijf dagen les en leerkrachten die hun eigen gezondheid op het spel zetten: de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West doet álles om open te blijven.

Aflevering 3: Fatima Aitja waakt voor eerlijke kansen op de Huizingaschool

Aflevering 3: Fatima Aitja waakt voor eerlijke kansen op de Huizingaschool

‘Ik ben waakzaam, vooral bij jongetjes die vastlopen,’ vertelt Fatima Aitja. Als individueel begeleider van leerlingen op de Huizingaschool zet ze zich dagelijks hard in voor kansengelijkheid in het onderwijs. ‘Doen wij alles wat in onze macht ligt om dit kind te helpen?’

Aflevering 4: Zo dealen ze op school met pesten: 'Het is geen natuurfenomeen'

Aflevering 4: Zo dealen ze op school met pesten: 'Het is geen natuurfenomeen'

Scholen wordt weinig verplicht als het op pesten aankomt. Of er aandacht voor is, hangt af van de betrokkenheid van medewerkers. Op de Huizingaschool maakt Karima Absissen zich er sterk voor. ‘Ik ben juf vanuit mijn moederhart.’

Aflevering 5: Hoe een zeldzaam type meester leren van magie voorziet

Aflevering 5: Hoe een zeldzaam type meester leren van magie voorziet

De afgelopen twintig jaar is op scholen vooral geprobeerd lesjes rekenen en taal te geven aan kleuters, zodat hun cognitieve ontwikkeling zo efficiënt mogelijk zou verlopen. De speelse aanpak van meester Jorge is een zeldzaamheid geworden. ‘De kleuterklas is een levend organisme, geen dag is hetzelfde.’

Hoe stadsboeren en bakkers het lerarentekort helpen verlichten

Hoe stadsboeren en bakkers het lerarentekort helpen verlichten

Drie scholen in Amsterdam Nieuw-West, waaronder de Huizingaschool, hadden veel last van het lerarentekort. En dus begonnen ze een experiment: een dag per week worden de kinderen ondergebracht bij leerzame plekken in de buurt, zoals een stadstuin. Marieke Buijs nam een kijkje.

Omgaan met jezelf is een van de belangrijkste lessen die kinderen kunnen leren

Omgaan met jezelf is een van de belangrijkste lessen die kinderen kunnen leren

Dat kinderen beter leren als ze goed in hun vel zitten, is helder. Toch is sociaal-emotioneel leren geen onderdeel van het curriculum en is het dus aan individuele scholen om er invulling aan te geven. De Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West laat de kleinsten wekelijks door de gymzaal stormen voor lessen over boos en bang, vriendschap en zelfvertrouwen. Marieke Buijs ging op bezoek. ‘Jullie mogen alles doen, maar kijk naar je maatje: wat wil die?’

Over de auteur

Marieke Buijs (1986) schrijft over onderwijs, neurowetenschap, psychologie en geestelijke gezondheidszorg. Na een studie neuroscience bood wetenschapsjournalistiek de mogelijkheid het lab te ontvluchten en toch te blijven leren over de mens en zijn eigenaardigheden.

Fotografe Desiré van den Berg maakte de foto’s bij de verhalen.

Meer verhalen over onderwijs