Non-fictie / Young British Art

Net zoveel impact als de Mona Lisa heeft volgens de schrijver het kunstwerk The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living van Damian Hirst: ‘Het heeft zich zo sterk in het collectieve bewustzijn vastgezet dat dit het hedendaagse equivalent van de Mona Lisa genoemd mag worden.’

Nou, wat stelt u zich gemakkelijker voor? Het glimlachende meisje of de op sterk water gezette tijgerhaai van Hirst?

Gregor Muir, schrijver van Lucky Kunst; The Rise and Fall of Young British Art, is nog steeds overrompeld door de kunstbeweging die hij van dichtbij heeft mogen meemaken: de Young British Artists, die de artistieke kroon op de hedonistische jaren negentig vormden. Britart heeft, zegt Muir, ons idee van wat kunst is veranderd.

Haat het of heb het lief, dat heeft de Britart minstens bereikt: er zijn fans, zoals Muir, of mensen die die hele Damian Hirst, Tracey Emin, Charles Saatchi en de rest van de bende een stelletje oplichters vinden. Maar los...