Kunst

Manet is de schrik van iedere schilder die denkt losjes en spontaan te werk te kunnen gaan. Op het moment dat hij probeert net zo casual te schilderen als Manet dringt het met een schok tot hem door hoe onbereikbaar dat is. Probeer maar eens de handen op Rembrandts Portret van Jan Six te kopiëren. Van dichtbij is het een chaos van strepen en vlekken, van een afstand is het een hand, en een perfecte handschoen die net is uitgetrokken. De beweging zit er nog in. Even bedrieglijk losjes is Manets Stilleven met brioche geschilderd, maar ook hier is elke losse streek voorgoed een nuance van bruin, geel, oker, wit en groen.

De grote Manet-tentoonstelling in Musée d’Orsay wordt bedolven onder commentaren die zich afvragen in welke mate Manet inderdaad de ‘inventeur du moderne’ is waarvoor het museum hem houdt. Als wordt bedoeld dat Manet geen brave academische of realistische schilder was, dan is hij zonder meer modern. Maar wat Manet echt bijzonder maakt, is zijn eigengereidheid,...