Het nieuwe flessentrekken

Op de effectenbeurs zitten de geldwolven. Daar proberen de captains of industry, de multinationals, zichzelf te verrijken met uw geld. Daar verdwijnt uw spaartegoed in abstracties als aandelen en opties. ‘Met dergelijke angstverhalen krijgen de verkopers van beleggingsproducten een voet tussen de deur bij potentiële klanten,’ zegt de Bossche advocaat Rob Silvertand. ‘Als alternatief voor die enge beurs bieden ze tastbare zaken aan, zoals investeringen in teak, biobrandstof, struisvogeleieren of bordeauxwijnen. Met mooie brochures spiegelen ze de klant hoge rendementen voor. Ze creëren vertrouwen en dat is de sleutel.’

De vraag luidde: waarom steken Nederlandse consumenten keer op keer geld in dubieuze fondsen? Vorige week viel de FIOD-ECD binnen bij Easy Life Investments in Helmond, een bedrijf dat 33 miljoen euro ophaalde bij klanten. Het geld zou worden geïnvesteerd in Amerikaanse levensverzekeringen, maar justitie verdenkt de eigenaren van het...