22-08-2009
Carel Peeters

De afgelopen vijftig jaar doken er steeds andere woorden voor op, maar het ging altijd om hetzelfde: iets dat korte tijd nadrukkelijk en algemeen in de aandacht is, en dan ongemerkt blijkt weggeëbd. Dat gebeurde met de rage in de jaren vijftig, met trend in de jaren zestig, met hip in de jaren zeventig (met een lang smeulend naleven), met wat in was in de jaren tachtig, met wat cool was in de jaren negentig, en met wat een hype is in onze tijd. Mode, het niet aan een tijd gebonden woord voor dit verschijnsel, heeft zijn kracht verloren. Is zelf uit de mode geraakt.

Al die woorden staan voor een plotseling opduikend sociaal virus, een soort epidemie, iets waar bijna niemand aan ontkomt. Dit ligt voor de hand als het om bepaalde merken gaat die ineens een aura krijgen zodat iedereen er iets van wil hebben (zoals nu de kleren van Abercrombie & Fitch). Het is iets ingewikkelder als het gaat om begrippen die nieuwe gewoonten benoemen, zoals ‘digitaal...