…het eerlijke verhaal dat iedereen opeens begint te vertellen ons een beetje te veel wordt

Een paard met uiers en daarnaast in grote kapitalen het woord ‘jokkebrokken’: ja, de Nederlandse Energie Maatschappij had meteen onze volle aandacht met haar paginagrote advertentie in de krant, waarin het bedrijf aankondigde voortaan ‘het eerlijke verhaal’ te zullen vertellen.

Dat verhaal luidt: groene stroom is niet groen en de handel in energiecertificaten – de zogenaamde Garanties van Oorsprong – is een complete wassen neus. Waarom de prijsvechter plotseling heel erg toe ging geven dat ze de klanten jarenlang voor het lapje hield? Nou, simpel: omdat ‘wij het licht hebben gezien’. En in dat licht stond geschreven dat u er een schreeuwende behoefte aan heeft, aan dat eerlijke verhaal.

Goed, het was misschien niet het héle eerlijke verhaal. Daarin hadden ook een paar zinnetjes gestaan als: we hebben het uitvoerig laten Maurice-de-Honden, en het is gebleken dat het u in...