‘Ik ben aangenomen om taboes te doorbreken’

‘Vandermeersch realiseert zich dat héél goed,’ zegt Peter Vandermeersch. De nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad kent de zorgen die onder zijn medewerkers leven. Ja, hij beseft wat voor instituut NRC Handelsblad is. Ja, hij begrijpt dat te veel veranderingen trouwe lezers van de krant kunnen vervreemden. En ja, hij realiseert zich dat zijn tempo en methoden ook medewerkers rauw op het dak vallen.

In zijn riante kantoor op de NRC-redactie licht Vandermeersch toe waarom die zorgen hem niet zomaar van zijn stuk brengen. ‘Laatst hadden wij de presentatie van het boek Scherpe letters, over veertig jaar vormgeving van NRC Handelsblad. Ik hield een praatje in aanwezigheid van legendarische oud-hoofdredacteuren als André Spoor en Jérôme Heldring. Ik zei: “Kijk eens wat een geweldige krant hier gemaakt is.” Maar, voegde ik eraan toe, “de komende vijf jaar gaan we meer moeten veranderen dan de afgelopen veertig jaar.” We onderschatten...