er ligt een nieuw merk worsten in het vleesschap van Albert Heijn: Mister Kitchen’s Butch&Dutch worsten.

Ja, nou en, denkt u nu.
Welnu, ga maar eens na: heeft u ooit een ander merk gezien in het vleesschap dan het huismerk van uw supermarkt? (Let op: Greenfields en Excellent zijn ook gewoon AH-merken.) Dat was Mister Kitchen ook opgevallen.
Vis en vlees zijn bederfelijke producten. Daarvoor moeten de lijntjes kort zijn. Die houdt de supermarkt graag in eigen handen. Want als er alleen huismerk te krijgen is, dan is de opbrengst sowieso voor de grutter. De supermarkt zit dus helemaal niet te wachten op ‘merkvlees’ van derden.
Maar dat betekent dat de kwaliteit van het aanbod al vijftien jaar achteruit loopt, legt Mister Kitchen uit. ‘In het soepschap heb je concurrentie. Als Maggi groots adverteert met “NU 25% minder zout”, dan kan Knorr niet achterblijven. Bij vers vlees concurreren de supermarkten alleen onder elkaar op prijs. Dan krijg je dingen als plofkip en...