Joël Broekaert zoekt het culinaire avontuur.

‘If it doesn’t work, add some cheese.’ Dit is geen flauwe tegeltjeswijsheid boven mijn aanrecht. Dit is een quote van Claes Petersson uit The Wall Street Journal, februari vorig jaar. Petersson is executive chef van Sonic Corp., een Amerikaanse fastfoodketen met ruim 3500 filialen, waar al tweeënhalf jaar geen hamburger meer verkocht wordt. Enkel nog cheeseburgers. De krant wil maar aangeven: kaas is big business. En dan vooral: gesmolten kaas.

Pizza, hamburgers, macaroni – alles is lekkerder met gesmolten kaas. Maar ze vragen alledrie wel om een specifieke smeltwijze. Gesmolten kaas op een pizza moet lange draden trekken, terwijl een plakje kaas op een hamburger juist met de puntjes als een tafelkleedje over de burger moet smelten zonder te druppelen. Kaas in een goede mac ’n’ cheese moet vloeien. Uit onderzoek van de Amerikaanse zuivelfabrikant Horizon blijkt dat macaroni door consumenten pas echt als romig wordt...