Mechanische Warhol

Het was een hele verrassing toen in 1988, een jaar na zijn dood, het boek Pre-Pop Warhol uitkwam. Dit was een Warhol die weinig mensen kenden: die van de jaren vijftig, van de advertenties voor schoenen, van de illustraties in tijdschriften als Glamour, van kleurrijke poezen, vogels, bloemen en vlinders. Van kamerschermen, kerstkaarten en reclamefolders. Dit was de tijd van zijn decoratieve, speelse stijl en het handschrift met de schokkerige lijn. En de tijd van het experimenteren met technieken. Het was opgewekt, oppervlakkig werk, in opdracht gemaakt. Warhol hield van art directors die zeiden wat hij moest tekenen. Hij hield van ‘bazen’. Dan kon hij de opdracht ‘machinaal’ uitvoeren.

Alsof het in de sterren geschreven stond was Warhol in 1949 in New York bij het tijdschrift Glamour begonnen met illustraties voor een reeks van zes artikelen over een onderwerp dat hem zijn hele leven zou obsederen: succes. ‘Succes is a Job in New York’, ‘Succes is...