De hoeveelheid reclame voor ongezond voedsel is exorbitant. Tijd voor een broccoli-campagne.

Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Je kunt niet van ze verwachten dat ze de consequenties van hun keuzes volledig overzien. Je kunt ze daarvoor dus ook niet verantwoordelijk houden. Vandaar dat in Engeland al in 1874 een wet werd aangenomen die het exploitanten verbiedt om marketing en reclame direct op kinderen te richten. Ook in Frankrijk en de Scandinavische landen is dat verboden. In Nederland mag het wel, net als in de VS. Er zijn ook nogal wat belangen mee gemoeid. Kinderen tussen de 2 en 14 jaar oud zijn wereldwijd verantwoordelijk voor bijna 500 miljard dollar aan aankopen per jaar. De ‘jengelfactor’, noemt Jaap Seidell dat. Hij is professor voeding en gezondheid en directeur van de afdeling gezondheidswetenschappen aan de VU.

Slechts 1 à 2 % van de Nederlandse kinderen eet voldoende groente

De reclame-uitingen gericht op kinderen zijn vrijwel zonder uitzondering voor...