Kopstukken van 15 maart

Ancilla van de Leest: ‘Bij de VVD denken ze dat ze met alles kunnen wegkomen’

Thijs Broer
Ancilla van de Leest op bezoek bij Hack42, met achter haar Arjen (lang haar, brilletje) en Dave (zwarte trui, stoppelbaard). Vlak daarvoor zei Arjen: 'De Piratenpartij in de lift!'. Dave: 'Ja, nu nog naar boven.' Foto: Joppe Put

Als professioneel fotomodel poseerde ze voor de Amerikaanse Playboy, maar ze gooide haar leven om en werd activist voor de privacy. Nu is Ancilla van de Leest lijsttrekker van de Piratenpartij en boegbeeld van de computernerds. VN ging met haar op pad naar Hack42 in de bossen bij Arnhem. ‘Internet raakt aan alles, van de beveiliging van infrastructuur tot de inzet van drones. De gevestigde partijen hebben geen idee wat er op ons afkomt. Wij wel.’

Op de zijdeur van een reusachtige oude villa in de bossen even buiten Arnhem hangt een poster. In de invallende duisternis is de tekst nog net te lezen: ‘Hack42, hackerspace Arnhem. NIET ALLEEN VOOR NERDS.’ En daaronder, in kleinere letters: ‘Hola, wacht even: Hack42 is wél alleen voor nerds.’

Grinnikend bekijkt Ancilla van de Leest, lijsttrekker van de Piratenpartij, het lijstje van de types die welkom zijn: hardwarenerds, softwarenerds, soldeernerds, radionerds, technonerds… Dan zwaait de deur open, en daar is Arjen,...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie