De klacht is bekend: de roman is dood; de literaire kritiek is dood; boeken: ook dood. Ach en wee, de literatuur loopt op zijn eind en bla bla bla.

Zou het? Ik geef toe: het zal me aan mijn rug roesten. Want terwijl het Waarheen waarvoor? van Mieke Telkamp klinkt, is de literatuur allang onder de poorten van het bastion uitgesijpeld, rechtstreeks de goten van de populaire cultuur in. En ook als de pulp daar heerst, dan geldt nog steeds: het beste uit pulpgenres is ware kunst.

Nummer een: GEORGE PELECANOS, volgens Stephen King de ‘greatest living American crime writer’. Maar ook een van de schrijvers en producers van de tv-serie The Wire, in de New York Times treffend omschreven als: ‘The television show that thinks it’s a novel.’ Zijn nieuwe boek, The Turnaround (Little, Brown and Com­pany; de vertaling verschijnt september bij uitgeverij Anthos) zou je kunnen samenvatten als: gebeurtenis in de jaren zeventig wordt gewraakt anno nu. Maar om de gebeurtenis zelf gaat...