Kunst

Bij Lucas van Leyden denk ik als eerste aan een vaak uitgelicht detail op zijn drieluik uit 1526, Het Laatste Oordeel: de hand van de engel op de blote rechterbil van de man die uitverkoren is om niet naar de hel, maar naar de hemel te gaan. De engel leidt hem de goede kant op, zorgzaam en teder. Ze draait haar gezicht daarbij om en kijkt naar de toeschouwer. Het is alsof ze een verstandhouding zoekt.

Deze engel is gekleed in een rode, soepel vallende renaissancistische lap stof. De zwierige plooien zullen karakteristiek worden voor het werk van Lucas van Leyden. De schwung in de jurken en gewaden staat voor de overgang van de stijve Middeleeuwen naar de zwierige Renaissance, waarvan Van Leyden de representant is. Het is alsof de jonge engel die links op het middenpaneel in de lucht vliegt met zijn hoorngeschal die Renaissance aankondigt, ondersteund door de bevallig vallende oranje en blauwe lappen. Die engel staat niet voor niets op het omslag van de catalogus van de...