11-08-2007
David Kleijwegt

Toe maar: ‘Planet Earth’. Prince had wellicht een tikkeltje bescheidener titel voor zijn nieuwe cd kunnen verzinnen. Maar wat wil je, de kleine man uit Minneapolis denkt nu eenmaal groot. Daarom waarderen we hem ook. Omdat hij, ondanks of dankzij zijn megalomane trekjes, een volstrekt onafhankelijke positie heeft weten te veroveren in de muziekindustrie.

Een eenling, met lak aan alles, dat spreekt tot de verbeelding. Bovendien was ‘Planet Earth’ bij verschijnen meteen een succes. Alleen al in Engeland bijna drie miljoen exemplaren aan de man gebracht, een wonder in deze tijd van snel teruglopende omzet. Dat dat tot stand kwam door een deal te sluiten met een slechte Britse krant, de ‘Mail on Sunday’, bewijst alleen maar de gehaaidheid van de zakenman Prince. Ruzie met zijn platenmaatschappij en de detailhandel aldaar neemt hij op de koop toe.

Het is spijtig dat we ‘Planet Earth’ ook moeten horen. Niet dat de muziek van de cd slecht is. Ze...