Voor ‘de pornopera’ analyseerde componiste Huba de Graaff kreunfragmenten uit porno. Maar behalve over het bedrijven van de liefde gaat haar compositie óók over vrijheid van meningsuiting. ‘Het zou toch prachtig zijn als je op een zomeravond in de stad overal vrouwen hoort klaarkomen.’

In het repetitielokaal klinkt luid gekreun over de geluidsinstallatie. Het is duidelijk een vrouw in opgewonden toestand. ‘Oooh, mmmmm, oh my God!’ Even is het zoeken waar het geluid vandaan komt. De repetitie is nog niet begonnen; de verschillende medewerkers aan de voorstelling zijn nog bezig met hun voorbereidingen en spreken hier en daar nog wat met elkaar. Heeft een van de licht- of geluidsmannen die geconcentreerd achter een laptop zitten, per ongeluk een gedownload filmpje opgezet? Nee. Het gekreun komt uit de zendmicrofoon van actrice Soetkin Demey, die ergens op een stoel in een A4-schrift zit te turen, terwijl haar hand langs de regels glijdt. Het is de partituur van het...