Opera in Haïti Le Maryaj Lenglensou

‘Kunst kan misschien niet genezen, maar wel verzachten.’ In het afgeladen Institut Français van Port-au-Prince waar zijn film Le Maryaj Lenglensou de Haïtiaanse première beleeft, beschrijft filmmaker en cameraman Hans Fels (59) hoe hij in 2004 tijdens de opstand tegen Aristide vanaf zijn hotel naar het vliegveld terugreed en opeens de noodzaak zag iets moois te scheppen in de ‘menselijke vuilnisbelt’ die hij langs zich heen zag trekken. Dichter en dromer Rassoul Labuchin, over wie hij net de documentaire Mijn vriend de burgemeester had gemaakt, had een opera geschreven, Le Maryaj Lenglensou. Het was een verhaïtiaansde versie van García Lorca’s Bloedbruiloft. Een commentaar op de bloedige geschiedenis van Haïti, ooit de Parel van de Antillen, nu het armste land van het westelijk halfrond. Een opera als alternatief voor kogels.

Fels beet zich vast in een megaproject: het tot leven wekken van deze eerste Haïtiaanse volksopera. Niemand in...