Beschouwing / De teloorgang van de kindertelevisie

Schakel op zondagochtend het derde net in en zoek de verschillen met commerciële kinderzenders als Jetix of Nickelodeon. De paar herkenbare programma’s als Sesamstraat en Z@ppsport worden omringd door schreeuwerige cartoons en lange reclameblokken. De ochtend die, samen met het dagelijkse uurtje tussen zes en zeven, hét visitekaartje was van de publieke omroep, en waar de Jeugdafdeling van de VPRO twee jaar geleden nog de Nipkow-schijf voor kreeg, die Heilige Zondagochtend begint tegenwoordig tegen zevenen met Kabouter Plop.

En als er één programma niet thuishoort op een publiek net, dan is het Kabouter Plop. De avonturen van de koddige kabouters worden namelijk net als De wereld van K3 bijkans gratis aan de Nederlandse omroepen aangeboden, omdat het producerende Vlaamse concern vet aan deze zendtijd verdient – de programma’s functioneren als reclamespotjes voor K3-producten en het pretpark Kabouter Plopland.

Het laatste...