Bij studenten wordt het idee vermoord dat je jezelf versteld kan laten staan, dat je dingen wilt die je niet weet.

Het fijne aan minister Bussemaker van Onderwijs is dat zij ook een beetje namens mij spreekt. In de Volkskrant zegt ze: ‘Ik vind het idee van rendement niet helemaal raar. In de tijd dat ik studeerde, was er nog helemaal geen sprake van rendement. Toen had je de eeuwige student.’

Jet Bussemaker voor de klas.
Jet Bussemaker voor de klas.

Door een gelukkig toeval is Bussemakers tijd ook de mijne geweest; we hebben een aantal jaren gezamenlijk werkgroepen gevolgd. Allebei in 1979 begonnen en ergens in de jaren tachtig afgestudeerd. Als ik het wel heb, was Bussemaker, toen al doelgerichter, eerder klaar. Die ‘eeuwige student’ – daar had ik meer last van. Hard hollen betekende toen: hard hollen naar een uitkering. Ons ‘rendementsdenken’ van vroeger: niet zo snel mogelijk een baan, maar vooral uitstel van een baan die er niet was.

Tussen de studiebedrijven door ondernam ik van alles:...