Shell zegt dat de klimaattop in Parijs móét slagen. Maar wie gelooft een bedrijf dat de aanpak van het klimaatprobleem op slinkse wijze ondergraaft?

Een jongenstijd lang maakte Shell grote indruk op me. De natuurgetrouwe tankautootjes in Madurodam, de pompbediendes in het vreemde buitenland die m’n ‘Shell-paspoort’ stempelden, de Ferrari’s met de gele schelp op het circuit van Zandvoort dat naar verbrande olie rook: voor een kind was het ontzagwekkend. Vraag het Shells miljoenen vrienden op Facebook en ze zullen zeggen dat dat bedrijf nog bestaat. De foto’s en filmpjes op de site ademen hulpvaardigheid, bravoure en expertise. Het bedrijf dat neerhurkt en meedenkt (‘Hoe vaak check jij je bandenspanning? Regelmatig controleren kan brandstof besparen’), wint zijn olie temidden van woeste golven en stuwt de Ferrari’s met – nog steeds! – de gele schelp naar poleposition. Shell voelt zelfs met de wereld mee: voor de miljarden mensen met een ‘energy poverty’...