Vrouwenthrillers zijn razend populair. In de toptien van best verkochte spannende Nederlandse boeken staan er maar liefst negen:

De verbouwing – Saskia Noort
Herfstlied – Simone van der Vlugt
Alles te verliezen – Esther Verhoef
Daglicht – Marion Pauw
Close-up – Esther Verhoef
Cruise – Suzanne Vermeer
Terug naar de kust – Saskia Noort
Blauw water – Simone van der Vlugt
Driftleven – Loes den Hollander

Waarom vliegen de ’thrillers light’ de winkel uit?

De hoofdfiguur in ‘vrouwenthrillers’ is, net als de verteller en de beoogde lezer, bijna altijd een vrouw. Een blanke vrouw welteverstaan, tussen de dertig en de vijftig en heel gewoon. Zonder exotische beroep of extravagant of buitenissig uiterlijk. De enkele keer dat er een man aan het woord komt, overheerst ook bij dit vertelperspectief de herkenbaarheid voor vrouwen.

Deze boeken zijn dus ongelofelijk populair. Maar waarom? Herkennen lezeressen zich in de hoofdpersoon? Houdt de Nederlandse vrouw gewoon van spannende boeken?...