Steeds aandringen op beoordelingen door klanten leidt op internet tot een woud van opgestoken duimen waar je niets aan hebt.

Slechte recensies trekken meer aandacht dan goede. Dat is een afgeleide van de natuurwet dat je met goed nieuws geen kranten kunt verkopen. Als alles oké en gezellig is en er alleen over vooruitgang wordt gejuicht, hebben mensen de neiging om in te dommelen. Pas als er dingen misgaan of dreigen mis te gaan, gaat iedereen rechtop zitten.

Binnenkort wordt er een app gelanceerd die Peeple heet. Daarmee kun je, al dan niet anoniem, mensen recenseren door middel van sterren (een is het minimum, vijf het maximum) met een toelichting erbij. Zoals alles op internet valt een eenmaal gepost bericht nooit meer te verwijderen. En omdat slechte beoordelingen per definitie meer clicks opleveren dan goede, zullen de kraakrecensies als eerste in de Google zoekresultaten komen bovendrijven, waarmee iemands reputatie tot in lengte van dagen bezoedeld blijft. Om deze reden...