Film

De Deense regisseur Thomas Vinterberg is vooral bekend van Festen en dat zal ook zo blijven. Festen was de grote arthousehit van 1998 en een hoogtepunt van de Dogme-beweging, die hij samen met landgenoot Lars Von Trier had uitgedacht. Dogme pleitte voor een zo direct en eerlijk mogelijke vorm van speelfilms maken. (Het manifest van de beweging is terug te vinden op de inmiddels verdwenen website Dogme95.dk, die wordt bewaard op archive.org.) Geen kunstmatig licht, geen genretrucjes, geen toegevoegde muziek, et cetera. Zoals vaker gebeurt, leidde beperking tot meesterschap en Festen werd een onweerstaanbaar schrijnende film over verstoorde familieverhoudingen.

Zo’n grote hit zal Submarino niet worden, maar Vinterberg is het naar de keel filmen nog niet verleerd. Neem het openingsbeeld: het gezicht van een baby van heel dichtbij, haartjesscherp, alsof je de huid kunt voelen, waarna een hand in beeld komt die het gezicht zacht streelt – Vinterberg heeft niet meer nodig dan vuile...