Fotodocument
‘Pausmobiel’, ‘mongolenwagen’ of ‘krokettenwarmer’ – de bijnamen zijn weinig flatteus. Maar in kleine, fiere letters staat er ‘Canta’ op hun achterkanten, de naam die bedenker Dick Waaijenberg de karretjes gaf. Van het Italiaanse cantare: een ontwerp om van te zingen, vond de oud-coureur. Want wie op eigen kracht niet ver kon komen, kreeg door de Canta zijn vrijheid terug. Om de immobiele bestuurders tegemoet te komen, mogen gehandicaptenvoertuigen bovendien wat auto’s niet mogen: rijden op de stoep, over fietspaden en overal gratis parkeren. Sinds midden jaren negentig bouwde de Veenendaalse fabriek van Waaijenberg er bijna vierduizend. Volgens de firma, nog altijd ’s lands enige Canta-fabrikant, rijden er nu zo’n vijfentwintighonderd rond, waarvan zo’n zeshonderd in Amsterdam.
Droomballet
Ook niet-Amsterdammers zullen de Canta de komende tijd regelmatig voorbij zien tuffen. Half mei gaat Het Nationale Canta Ballet van start, ‘een zes weken durend...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.