Geen fun zonder klaploper

Lang voor deze column was ik een niet onverdienstelijk bedelbriefschrijver. Vooral snoep- en koekfabrikanten kregen mijn aandacht. Ik heb bedelbrieven geschreven aan Hoepman, Van Melle, Nedan zoetwaren, Verkade, Peijnenburg. Naar de beste aalmoestradities hield ik mijn hand op in een fluweel geformuleerd verwijt.

Dat was nooit moeilijk te vinden. Autodrop had een zachte zwart-gele truck op de markt gebracht. Het leek meer een tank, vond ik. De teleurstelling was té groot! Het antwoord van Nedan heb ik nog. Drie kantjes met snoepfilosofie (‘drop is fun, moet het kind in ons stimuleren, het snoepgamma verdraagt speelse vormpjes’) en excuus: ‘Het is uitermate moeilijk om een model truck te creëren uit de componenten drop- en fruitvulling. De consument moet met zijn fantasie de trucks gestalte geven.’ Als goedmakertje vond ik bijgevoegd een sampledoos met de nieuwste smaken. Daar was het me om te doen. Als student leefde ik van mijn bedelbrieven,...