Roman / Bernlefs ‘De een zijn dood’

Je kon erop wachten: nu gaat zelfs Bernlef (1937) aan de thriller. Kenmerkend voor deze tijd: iedereen die een pen kan vasthouden en succes begeert, wil een thriller of thrillerachtig boek (Het diner) schrijven. Nu heeft Bernlef altijd een te toegankelijke kant gehad, die poedelnaakt uitkwam in zijn romans. In zijn verhalen vertelt hij goddank niet vaak vanuit hurkzit; daarin laat hij meer aan de verbeelding over.

De een zijn dood is de titel. Je kunt eenvoudig nagaan hoe hij daarop kwam. Immers, een titel met ‘dood’ erin doet het altijd goed op de thrillermarkt. Fondscollega A.F.Th. verthrillerde zich eerder in Doodverf, een onverbiddelijke seller. En hoe doet moeder overste van de pulp Renate Dorrestein dat ook alweer? Die schrijft over vrouwen met problemen, fysiologisch en/of gezinsgerelateerd, op herkenbare wijze voor de doelgroep. Van de twee jonge vrouwen in Bernlefs verhaal die door een zakkige vent seksueel misbruikt zijn, zou ze...