Sport

Of het nu de nationale kranten waren, of websites, of televisieprogramma’s: volgens de algemene teneur zou de WK-loting van afgelopen vrijdag een veredeld soort ‘balletje, balletje’ worden, een ‘goochelshow’ met een hoop ‘gesjoemel’. De loting voor het wereldkampioenschap voetbal zou wel weer gemanipuleerd worden om tegemoet te komen aan financiële belangen. De thuislanden moeten immers lang in het toernooi blijven, want dat is goed voor de entourage; Duitsland moet ver komen vanwege megasponsor Adidas, en de kansen van Brazilië moeten worden vergroot omdat Brazilië nu eenmaal het grootste en meest aansprekende voetballand ter wereld is. Zo gaat dat al weer vijfendertig jaar: telkens wordt de loting omgeven door geruchten.

Doorgaans gaat de controverse om de schaal waaruit iemand – een filmdiva, een voetbalheld – een balletje vist, met daarin de naam van een deelnemend land aan de WK-eindronde. Door middel van deze loting worden de poules samengesteld en het laat zich raden...