Film / Exegese van ‘Antichrist’

De critici vielen over Lars von Trier heen op het jongste festival van Cannes. Zijn Antichrist was ‘art-porn at its nuttiest’ (Time), ‘a big fat art-film fart’ (Variety), ‘de meest shockerende film in de geschiedenis van Cannes’ (Sunday Telegraph). Bloederige martelscènes en expliciete seks hadden ze gezien, holle provocaties van het Deense enfant terrible. De Daily Mail riep op de film te verbieden (zonder hem gezien te hebben) en de oecumenische jury reikte een speciale ‘anti-prijs’ uit aan Von Trier voor zijn ‘meest misogyne film’. En toen vielen er ook nog vier mensen flauw bij de première.

Allemaal goede reclame natuurlijk, maar ondertussen zag niemand wat Von Trier had gedaan. Hoofdrolspeelster Charlotte Gainsbourg kreeg een Gouden Palm als Beste Actrice, het camerawerk van Anthony Dod Mantle (Oscarwinnaar met Slumdog Millionaire) werd alom geprezen en sommige voorstanders – want die waren er ook – probeerden zich serieus in de film te...