Vluchtheuvels / Alternatief bankieren 2

Artikelen over de vraag of kunst en antiek nu wel of niet een goede belegging zijn, openen altijd met een voorbeeld van een kunstwerk dat onlangs een recordprijs opbracht, maar de conclusie luidt steevast: toch maar niet doen. Door de ondoorzichtigheid en grilligheid van de markt laat kunstbezit zich lastig verkopen tegen een reële prijs. Bovendien zijn de transactiekosten – lees: de marges van kunsthandelaren en veilinghuizen – op de kunstmarkt veel hoger dan in de aandelenmarkt. Dikwijls bestaat maar liefst een- à tweederde van de aankoopprijs van een kunstwerk uit marge. Het echte ‘dividend’ van kunstbezit, zo is de veelgehoorde gedachte, schuilt louter in het voorrecht er exclusief van te mogen genieten.

En toch blijft de vraag kriebelen in de achterhoofden van beleggers en kunstminnaars. Waarom? Ten eerste natuurlijk omdat er telkens nieuwe voorbeelden opduiken van explosieve prijsstijgingen. Wie ziet dat een werk van de Chinees Yue...