Beschouwing Online gaming wordt volwassen

07-07-2007
Door Sarah Meuleman

De Europese omzet van de game-industrie bedraagt 7,2 miljard euro per jaar. De spelers zijn volwassenen en de eerste Nederlandse online game is in de maak. Maar online games brengen nieuwe problemen met zich mee. ‘Wat nu nog lief en onschuldig lijkt, wordt straks groots en onbeheersbaar.’

Het lijkt alsof ze er net zijn ingetrokken: de zevende etage van het glimmende kantoorgebouw staat nagenoeg leeg. Overal half geopende kartonnen dozen, aan de ramen verslofte luxaflex, her en der een treurig bankje. Toch wordt in dit kantoor al langer dan een jaar gewerkt aan de eerste Nederlandse online game: Chronicles of Spellborn (CoS). Het echte werk speelt zich dan ook niet af in de kantoorruimte, maar op de computermonitor. Geconcentreerd zitten de mannen achter hun schermen. Vaak met hoofdtelefoons waar luide rockmuziek uit schalt. Geen vrouw te bekennen. Of toch: aan de muur een fraai kartonnen exemplaar met...