Design

Iedere keer als ik bij een benzinestation mijn auto of motor voltank, verbaas ik me over de anonimiteit van de kostbare vloeistof die met liters tegelijk de tank in valt. Waarom heeft brandstof nooit eenzelfde waardering gekregen als bijvoorbeeld wijn?

Zo’n twintig jaar geleden was een vin de table voor rode of witte wijn een heel aardige aanduiding. De tafel was al snel tevreden. Door het enorme aanbod van goedkope wijn heeft de wijnindustrie veel energie gestopt in het verbijzonderen van wijn naar druivensoort, wijnhuis, land én jaartal. Het bewustzijn bij de consumenten is hierdoor gestimuleerd en een beetje wijnkaart wordt nu door bijna iedereen ‘gelezen’.

De algemene gedachte is dat de benzineprijs momenteel hoog is. Ik ben echter van mening dat benzine eenzelfde prijs verdient als een goede wijn. Maar dan moet er aan de benzine wel iets worden toegevoegd: emotie! Sinds de Golfoorlog van 1991 is de Rumaila-bron in mijn gedachten blijven hangen. Destijds door...