Non-fictie / Marketingwijsheden

Niemand denkt nog dat consumeren slechts een kwestie is van een rationele afweging van prijs en kwa­li­teit, maar toch is het schrikken als je leest hoezeer het beest in de mens de touwtjes in handen heeft. Tegelijkertijd is het inspirerend om in hetzelfde boek, Contagious van hoogleraar marketing Jonah Berger, allerlei tips te krijgen om dat beest te voeden, dat wil zeggen om veelvuldig gere­tweet te worden, gekozen als politicus of rijk met de verkoop van luiers. Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden hoe cynisch zo’n professor doet over het keuzegedrag van mensen: doet het product zelf er dan werkelijk niet toe? Is de verpakking de enige boodschap?

Kortom, Contagious voldoet feilloos aan in elk geval één van de zes voorwaarden die de professor noemt voor een ‘besmettelijk’ product, een product dus waar mensen over willen praten (of dat ze willen recenseren): het roept sterke emoties op. Dat daar ook negatieve emoties bij zitten,...