Façades & vitrines

Ik was nog een jonge straathond met een camera rond de nek. Voor een krant moest ik een oude garage fotograferen die tot een nieuwe bibliotheek omgebouwd zou worden. De garage was eigendom geweest van Oscar Permeke, een neef van kunstenaar Constant Permeke. Oscar had Henry Ford nog de hand geschud en hij was de enige in de provincie Antwerpen die de befaamde Ford-T-reeks mocht verdelen, de eerste auto ter wereld die aan een lopende band werd gemaakt. Die uitvinding was het begin van het kapitalisme.

Nietsvermoedend liep ik de garage in. De camera geladen met lichtgevoelige zwart-witfilm van Amerikaanse makelij, op jacht naar een foto die ergens achter in de krant op de cultuurpagina’s zou verschijnen. In de lege garage hing de geur van olie en rubber.

Zowat tien jaar eerder had ik de beslissing genomen om geen kleurenfilmpjes in mijn camerahuis te stoppen. Het was een gewaagde keuze maar deze beperking beviel me goed. Het zwart-witspoor was recht, duidelijk en...