De 10 beste jonge schrijvers volgens Das Magazin

Hoe zichtbaar ben je eigenlijk? Die vraag stelde zijn uitgever aan Jan van Mers­bergen. Zijn antwoord staat op de site van het literaire tijdschrift De Revisor. Hij citeert uit het mailtje waarin deze als een verwijt klinkende vraag werd gesteld: ‘Wie een groot publiek aan zich wil binden, kan daarbij niet alleen meer leunen op goede besprekingen en de goodwill van de boekhandelaar, maar zal zich actief moeten laten zien op het internet.’ Van Mersbergens uitgever (Cossee) nodigde hem met andere schrijvers uit de stal uit ‘voor een informatieve bijeenkomst over het strategisch inzetten van sociale media’. Fijntjes schrijft Van Mersbergen: ‘Helaas kan ik er niet bij zijn die avond, ik ben dan in Duits­land voor een gastcollege aan de universiteit van Oldenburg. Gewoon in eigen persoon, voor een groep mensen. Niks internet.’ Eigenlijk zegt hij daarmee al alles. Toch gaat hij vervolgens in zijn blog op speurtocht naar...