Nieuwsfotografie / Komt er een einde aan de fotojournalistiek?

Vlak voor de kerst bracht een gekloond hertje een rel teweeg. De rel vond plaats in fotoland, en de kloon bestond uit pixels: op een foto die Jean-Pierre Jans voor de Volkskrant had gemaakt, bleek hetzelfde hertje twee maal voor te komen, en de krant zegde de samenwerking op. De fotograaf zelf hield vol onschuldig te zijn, maar de geest was al uit de fles en bezoedelde, voor de zoveelste keer, het imago van de nieuwsfotografie.

Vergeet metaforen van de camera als wapen of de fotograaf als meedogenloze plaatjesschieter; die stammen uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, toen de fotokritiek met schrijvers als Susan Sontag nog in de kinderschoenen stond en de invloed van de fotojournalistiek nog onbetwist leek. Anno 2009 klinkt een heel ander geluid, waarbij nieuwsfotografie niet langer agressor is, maar in de slachtofferrol zit. Dankzij burgerjournalistiek, Web 2.0 en Photoshop zou de fotojournalistiek haar...