Wat Temptation Island en The Circle ons vertellen over onze hang naar transparantie
Maandag 10 september 2018
Aafke Romeijn bekeek Temptation Island en las The Circle van Dave Eggers en vond de proeftuinen die populaire cultuur creëert interessant. Big Brother-taferelen komen echter niet alleen in andere realiteiten voor, maar ook in de échte werkelijkheid. Waar vroeger God als het ‘alziend oog’ werd beschouwd, nemen sociale media die rol nu over.
Deze zomer keek ik iedere week met veel plezier naar Temptation Island. Sinds de terugkeer van het programma op de beeldbuis in 2016 groeit het aantal kijkcijfers gestaag, dusdanig dat er inmiddels speciale napraat-talkshows en spin-offs worden uitgezonden. In het programma gaan vier koppels gescheiden van elkaar op vakantie naar een luxe villa in een zonnig oord. Behalve hun medekandidaten verblijven daar ook de zogenaamde ‘verleiders’: gespierde jongemannen en jonge vrouwen met flinke (al dan niet natuurlijke) rondingen, schaars gekleed en door de producent betaald om de deelnemers ertoe te bewegen om vreemd te gaan.
Kurt Caviezel (1964) gebruikt beelden van openbaar toegankelijke webcamera’s om daar samengestelde beelden van te maken. Niet alle webcams hebben de intentie om openbaar te zijn, maar zijn toch wel bewust of onbewust voor iedereen toegankelijk. Caviezel is bekend met het werk van Dave Eggers en is van mening dat zijn werk zich in hetzelfde spanningsveld bevindt.
Wil je dit verhaal verder lezen?
Wil je dit verhaal verder lezen?
Sluit je aan bij Vrij Nederland. Ons journalistieke werk krijgt pas waarde als we jou erbij betrekken. Daarom is jouw lidmaatschap niet zomaar een transactie. Je maakt ons werk ermee mogelijk, en je steunt met jouw deelname onze missie.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Sluit je aan bij Vrij Nederland. Ons journalistieke werk krijgt pas waarde als we jou erbij betrekken. Daarom is jouw lidmaatschap niet zomaar een transactie. Je maakt ons werk ermee mogelijk, en je steunt met jouw deelname onze missie.
Aafke Romeijn ziet hoe bedrijven en media gretig, al te gretig, op #MeToo zijn ingesprongen. Polarisering is nu eenmaal een eenvoudig verdienmodel. ‘We moeten ervoor zorgen dat misbruikverhalen in de media geen perverse prikkel meer herbergen.’
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.