Film

Het grote nieuws: 36 jaar na zijn laatste speelfilm en 28 jaar na zijn overlijden draait er weer een nieuwe Tati in de bioscoop. De Franse tekenfilmmaker Sylvain Chomet, die in 2003 kijkers overdonderde met Les triplettes de Belleville, reanimeert in L’illusioniste met dezelfde flair het universum van de Franse regisseur-acteur.

Ter vergelijking brengt EYE (voorheen het Filmmuseum) zeer attent tegelijkertijd Tati’s Les vacances de Monsieur Hulot (1953) opnieuw uit. Die film blijkt nog altijd charmant en stijlvast, maar qua acteren en tempo verouderd. In Tati’s films wordt nauwelijks gesproken. Zijn achtergrond lag in mime: bijna alles wordt gecommuniceerd met lichaamshoudingen.

Het aardige is dat Tati’s acteerstijl en tempo – waardoor Chomet zich zichtbaar heeft laten inspireren – in animatie niet ouderwets overkomen. Ze passen naadloos in Chomets nostalgische wereld, waarin een goochelaar op zijn retour wordt gespeeld door Tati zelf – in elk geval, door een personage dat in...